1. Home
  2. Artikelen
  3. Retailers geven klantervaring een impuls met IoT

Retailers geven klantervaring een impuls met IoT


Winkeliers en retailers zien hun winstgevendheid toenemen door de inzet van IoT in hun organisaties. IoT voor monitoring, onderhoud en locatie gebaseerde services zorgt ook voor een betere klantervaring.

Retailers geven klantervaring een impuls met IoT

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek van Aruba, een onderneming van Hewlett Packard Enterprise. Met IoT kunnen fysieke winkels beter concurreren met online winkels. Zij onderscheiden zich door klanten in de winkel een unieke, gepersonaliseerde ervaring te bieden. Uit het onderzoek blijkt verder dat 79 procent van de retailbedrijven in 2018 IoT-technologie zal inzetten en 77 procent denkt dat deze ontwikkeling hun sector drastisch zal veranderen.

De adoptie van IoT verschilt nog per sector. Volgens het Aruba rapport IoT Today en Tomorrow zijn barcodelezers, mobiele apparatuur en kleine speakers/tv/sound systems in de retail en logistiek momenteel de meest verbonden apparaten.

Uit het onderzoek blijkt verder, dat IoT al breed wordt ingezet door retailers. De toepassingen variëren van monitoring en onderhoud (68 procent) tot locatie gebaseerde services (57 procent). De voordelen betere klantervaring (81 procent), betere zichtbaarheid voor organisaties (78 procent) en meer winstgevendheid (74 procent) zijn. De bedreigingen bestaan uit malware (41 procent), spyware (31 procent) en phishing (25 procent).

De voordelen spreken voor zich, maar de inzet van IoT kent ook beveiligingsrisico’s. 84 procent van de ondervraagde organisaties die IoT gebruikt, had te maken met IoT gerelateerde beveiligingsproblemen. Meer dan de helft van de respondenten ziet externe aanvallen dan ook als de grootste drempel voor de toepassing van deze technologie.

Tegelijkertijd is het wel degelijk mogelijk om IoT technologie en gebruikersgegevens te beschermen. Aruba ClearPass technologie biedt bedrade en draadloze netwerktoegang, met aanvalsdetectie. Door hun netwerken met deze oplossing te beveiligen, verkleinen retailers de risico’s en kwetsbaarheden van IoT. Dit is belangrijk omdat de gebruikersgegevens die ze via de winkel of online verzamelen, helpen om klanten beter te begrijpen en gefundeerde besluitvorming vergemakkelijken.

Jon Moger, Senior Director bij Aruba: “De potentie van IoT in de retailsector is enorm. We zien al heel wat voorbeelden die aantonen dat IoT technologie de lat voor klantervaringen en -verwachtingen in winkels hoger legt. Naast voordelen zijn ook de beveiligingsrisico’s inmiddels breed bekend. Maar met de juiste beveiligingsoplossing, zoals ClearPass, is de netwerktoegang goed te controleren en verdwijnt het gevaar van ongewenste infiltratie''.


Gerelateerde artikelen voor financials

13-01-2021 10:53

Er zijn maar drie redenen mogelijk die een vergadering zinvol maken.

13-01-2021 10:48

Het is beter zelf je bedrijf op te splitsen dan onder druk van financiers die een ánder (welbegrepen...

13-01-2021 10:22

Naast psychologische veiligheid zijn er vijf zogenaamde 'systemische’ behoeften om een team goed te...

13-01-2021 09:46

In responsieve organisaties wordt verandering niet gemanaged. Zij vindt organisch plaats, van binnen...

12-01-2021 12:13

De beurs als platform voor het internationale spel van ‘listing en de-listing’ doet tekort aan boeie...

17-12-2020 23:13

Veel organisaties worstelen ermee. Hoe groot is nou het risico? Hoe bepaal je dat?

17-12-2020 23:06

Managementkwaliteit van de hoogste baas bepaalt wel de productiviteit. De impact op andere strategis...

17-12-2020 22:51

Geen ‘one size fits all’-benadering, maar inzichten en tips waar iedereen wat uit kan halen.

17-12-2020 22:41

Tips en tricks voor het waarderen van een webshop of andere e-commerce investering.

16-12-2020 13:41

Brengt de pandemie de grootste trend sinds decennia in een volgende versnelling? Een update.

26-11-2020 12:49

Volg naast KPI's ook KRI's, risico's met een directe impact op je doelstelling: in vier stappen naar...

26-11-2020 12:35

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd door bedrijven in data analyse, maar halen we er genoeg ui...