1. Home
  2. Artikelen
  3. “CFO steeds meer gericht op klant”

“CFO steeds meer gericht op klant”


Bedrijven die zich volledig op de klant richten en klantdata gebruiken, zijn succesvoller dan bedrijven die dat niet doen. Uit onderzoek van Forrester Consulting blijkt dit CFO’s dat idee steeds meer omarmd hebben.

“CFO steeds meer gericht op klant”

Steeds meer CFO's zetten data en analytics in om meer inzicht te krijgen in de klant. Forrester ondervroeg 250 financieel directeuren. 89 procent gaf aan te werken aan initiatieven om de klantervaring dit jaar of volgend jaar te verbeteren. Ongeveer evenveel CFO’s gaven aan komend jaar beter tegemoet te willen komen aan de stijgende behoeften van de klant.

Forrester wees 36 procent van de onderzochte CFO’s aan als zogenoemde customer obsessed leaders, financieel directeuren die prioriteit geven aan op de klant gerichte initiatieven, die vaker een toename in de verkopen, in het behoud van klanten of in klanttevredenheid konden noteren. Deze categorie kon vaker dan de rest (39 procent) een jaarlijkse omzetstijging van meer dan 15 procent melden. Bij 90 procent was er sprake van een verbeterde cashflow.

De belangrijkste struikelblokken voor CFO's die volgens deze strategie willen werken zijn een gebrek aan de integratie van data of een silocultuur die het moeilijk maakt om benodigde data te krijgen, aldus het onderzoek. 

[Bron: CFO.com]


Gerelateerde artikelen voor financials

13-01-2021 10:53

Er zijn maar drie redenen mogelijk die een vergadering zinvol maken.

13-01-2021 10:48

Het is beter zelf je bedrijf op te splitsen dan onder druk van financiers die een ánder (welbegrepen...

13-01-2021 10:22

Naast psychologische veiligheid zijn er vijf zogenaamde 'systemische’ behoeften om een team goed te...

13-01-2021 09:46

In responsieve organisaties wordt verandering niet gemanaged. Zij vindt organisch plaats, van binnen...

12-01-2021 12:13

De beurs als platform voor het internationale spel van ‘listing en de-listing’ doet tekort aan boeie...

17-12-2020 23:13

Veel organisaties worstelen ermee. Hoe groot is nou het risico? Hoe bepaal je dat?

17-12-2020 23:06

Managementkwaliteit van de hoogste baas bepaalt wel de productiviteit. De impact op andere strategis...

17-12-2020 22:51

Geen ‘one size fits all’-benadering, maar inzichten en tips waar iedereen wat uit kan halen.

17-12-2020 22:41

Tips en tricks voor het waarderen van een webshop of andere e-commerce investering.

16-12-2020 13:41

Brengt de pandemie de grootste trend sinds decennia in een volgende versnelling? Een update.

26-11-2020 12:49

Volg naast KPI's ook KRI's, risico's met een directe impact op je doelstelling: in vier stappen naar...

26-11-2020 12:35

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd door bedrijven in data analyse, maar halen we er genoeg ui...