1. Home
  2. Artikelen
  3. 6 tips om uw ondernemingswaarde te verhogen voor verkoop

6 tips om uw ondernemingswaarde te verhogen voor verkoop


Denkt u erover na om uw onderneming te verkopen, of adviseert u een ondernemer die dit overweegt of zou moeten overwegen? Op de business website Inc.com geeft een succesvolle dealmaker zes adviezen die leiden tot een optimale prijs bij verkoop.

6 tips om uw ondernemingswaarde te verhogen voor verkoop
1. Zorg voor perfecte timing
Een veelgemaakte fout door ondernemingen is dat ze hun exit-strategie niet vanaf de eerste dag plannen. Veel eigenaren wachten eerst totdat een catastrofaal evenement zich voordoet waardoor de waarde van hun onderneming dramatisch keldert. Wat nog vaker gebeurt, is dat de levenscyclus van de kernproducten van de onderneming het einde nadert wat resulteert in een dalende omzet, winst en cashflow. De beste tijd om een bedrijf te verkopen is wanneer het heel goed gaat. 
 
2. Breng de financiën op orde 
Vaak onttrekken eigenaren veel waarde uit hun onderneming wanneer ze denken aan verkoop. Ze geven veel geld uit aan persoonlijke zaken en laten dat via hun onderneming lopen. Deze kosten moeten inzichtelijk gemaakt worden. 
 
Maar dit is niet alles; in een verkoopproces moet u goed op de hoogte zijn van alle relevante cijfers; belastingteruggaven, balance sheets, P&L, inkomende cashflow, debiteuren, verkoopcijfers en marketing, de meest winstgevende klanten, et cetera. Zorg dat deze informatie op orde is voordat u een verkoopproces ingaat. 
 
3. Begrijp de waarde van een sterk merk 
Volgens de auteur leven vele ondernemers in ‘brand absence’ en ontbreekt bij hen het inzicht in de vijf niveaus van branding. 
Brand absence – Klanten komen alleen vanwege de voordelige locatie of prijs. 
Brand awareness – Klanten zijn bekend met uw merk.
Brand preference – Klanten prefereren de producten en diensten van uw bedrijf boven die van een concurrent. 
Brand insistence – Klanten zijn zeer loyaal aan uw merk en weigeren de producten en diensten van uw concurrent te gebruiken. 
Brand advocacy – klanten zijn fans van uw merk en raden uw producten en/of diensten aan anderen aan. 
 
Wanneer u die laatste stap realiseert zal het geld binnenstromen, maar hoe komt u daar? Behalve traditionele marketing, werkt vooral het ‘creëren van geweldige ervaringen’ voor
klanten erg goed. 
4. Weet wat uw bedrijf waardevol maakt
Om aantrekkelijk te zijn voor een koper heeft uw onderneming verschillende bronnen van inkomen nodig, een gezond klantenbestand en een solide managementteam. Wat kopers niet aantrekkelijk vinden is een bedrijf met slechts een paar klanten, want wanneer ze die kwijt raken is het snel voorbij met de waarde van hun aankoop. Kopers zullen kijken naar hoe de onderneming in de markt(en) bekend staat, welke contracten er zijn afgesloten, en welke kwaliteiten de managers en medewerkers bezitten. 
 
5. Houd het stil
De beste manier om een verkoop te verknallen is om het aan de grote klok te hangen. Op dat moment beginnen namelijk uw klanten, medewerkers en leveranciers zich zorgen te maken over de nieuwe eigenaar en of ze daar wel goede afspraken mee kunnen maken. Het verkopen van een bedrijf is heel anders dan het verkopen van een huis. Hoe minder mensen het weten hoe beter. 
 
6. Huur een goede makelaar in
Als u het aan niemand mag vertellen, hoe kunt u dan verkopen? Door een goede makelaar in te huren. Maar het moet wel een makelaar zijn met een bewezen track record. De volgende vragen moet de makelaar daarom in ieder geval bevredigend kunnen beantwoorden:
– Welke bedrijven heeft u verkocht in welke industrieën?
– Hebt u een database met potentiele kopers?
– Waar zoeken deze kopers naar?
– Bent u de eigenaar van deze firma?
– Zo niet, wie beslist hoeveel wordt uitgegeven aan marketing om mijn bedrijf te verkopen?
– Voor hoeveel meer dan de geschatte waarde kunt u mijn onderneming verkopen?
– Kunt u referenties van oude klanten geven?
 
Als de makelaar geen referenties kan geven moet u het sowieso niet doen. Verder raadt de auteur aan om niks vooraf te betalen, maar een deal te maken voor een verkoopcommissie die tussen de 10 en 12 procent van de verkoopprijs ligt. 

Gerelateerde artikelen

Vier pijlers voor betere besluiten

29-07-2020 07:46

Hoe zorg je ervoor dat jij en je team komen tot de best mogelijke beslissingen?

5 stappen in Power BI: Stap 2 Modelleren en bereke...

28-07-2020 08:15

Modelleren en berekenen, Power BI en DAX: webinar van Excel MVP Tony de Jonker.

Tips om jouw Excel-model hufterproof te maken

27-07-2020 14:48

Wil je hufterproof Excel-modellen maken dan moet je een andere mindsetting van werken in Excel aanme...

Explosieve kracht in een cel: aggregaat berekening...

27-07-2020 14:38

Data is het nieuwe goud, maar aggregaat berekeningen in Excel laten dat goud glanzen.

Excel: de kunst van rij in kolom berekeningen

27-07-2020 14:24

Ik heb Excel nog nooit op een rekenfoutje betrapt. Het is de onkunde van de gebruiker die zorgt voor...

Hoe laat je Excel leven?

27-07-2020 13:27

Kijk voorbij de dagelijkse eisen en ontdek de onbekende meerwaarde van Excel.

Hoe Power BI je helpt op koers te blijven

27-07-2020 13:12

Hoe Power BI je helpt op koers te blijven

Overstappen van Excel naar Power BI?

27-07-2020 13:05

Power BI is hot. Voor nog geen tientje per gebruiker per maand, state of the art rapportage software...

De zeven pijlers van control voor morgen

23-07-2020 13:29

Wat moet je echt beheersen om als controller mee te kunnen blijven doen? Digitalisering, globaliser...

Hoe krijg je grip op verbonden partijen?

10-07-2020 08:14

Nieuwe methode om tijdig te signaleren hoe ernstig de situatie is: risicogestuurd grip. Een serie...

Veerkracht control, voor echte meerwaarde

10-07-2020 07:58

Als wáre businesspartner van het management biedt de controller veerkracht: wendbaarheid plus weerba...

Overname? Emoties kosten geld

08-07-2020 08:48

"Na de transactie moet er worden gewerkt om de krachten te bundelen." Evert Oosterhuis, partner Inte...