1. Home
  2. Artikelen
  3. 6 tips om uw ondernemingswaarde te verhogen voor verkoop

6 tips om uw ondernemingswaarde te verhogen voor verkoop


Denkt u erover na om uw onderneming te verkopen, of adviseert u een ondernemer die dit overweegt of zou moeten overwegen? Op de business website Inc.com geeft een succesvolle dealmaker zes adviezen die leiden tot een optimale prijs bij verkoop.

6 tips om uw ondernemingswaarde te verhogen voor verkoop
1. Zorg voor perfecte timing
Een veelgemaakte fout door ondernemingen is dat ze hun exit-strategie niet vanaf de eerste dag plannen. Veel eigenaren wachten eerst totdat een catastrofaal evenement zich voordoet waardoor de waarde van hun onderneming dramatisch keldert. Wat nog vaker gebeurt, is dat de levenscyclus van de kernproducten van de onderneming het einde nadert wat resulteert in een dalende omzet, winst en cashflow. De beste tijd om een bedrijf te verkopen is wanneer het heel goed gaat. 
 
2. Breng de financiën op orde 
Vaak onttrekken eigenaren veel waarde uit hun onderneming wanneer ze denken aan verkoop. Ze geven veel geld uit aan persoonlijke zaken en laten dat via hun onderneming lopen. Deze kosten moeten inzichtelijk gemaakt worden. 
 
Maar dit is niet alles; in een verkoopproces moet u goed op de hoogte zijn van alle relevante cijfers; belastingteruggaven, balance sheets, P&L, inkomende cashflow, debiteuren, verkoopcijfers en marketing, de meest winstgevende klanten, et cetera. Zorg dat deze informatie op orde is voordat u een verkoopproces ingaat. 
 
3. Begrijp de waarde van een sterk merk 
Volgens de auteur leven vele ondernemers in ‘brand absence’ en ontbreekt bij hen het inzicht in de vijf niveaus van branding. 
Brand absence – Klanten komen alleen vanwege de voordelige locatie of prijs. 
Brand awareness – Klanten zijn bekend met uw merk.
Brand preference – Klanten prefereren de producten en diensten van uw bedrijf boven die van een concurrent. 
Brand insistence – Klanten zijn zeer loyaal aan uw merk en weigeren de producten en diensten van uw concurrent te gebruiken. 
Brand advocacy – klanten zijn fans van uw merk en raden uw producten en/of diensten aan anderen aan. 
 
Wanneer u die laatste stap realiseert zal het geld binnenstromen, maar hoe komt u daar? Behalve traditionele marketing, werkt vooral het ‘creëren van geweldige ervaringen’ voor
klanten erg goed. 
4. Weet wat uw bedrijf waardevol maakt
Om aantrekkelijk te zijn voor een koper heeft uw onderneming verschillende bronnen van inkomen nodig, een gezond klantenbestand en een solide managementteam. Wat kopers niet aantrekkelijk vinden is een bedrijf met slechts een paar klanten, want wanneer ze die kwijt raken is het snel voorbij met de waarde van hun aankoop. Kopers zullen kijken naar hoe de onderneming in de markt(en) bekend staat, welke contracten er zijn afgesloten, en welke kwaliteiten de managers en medewerkers bezitten. 
 
5. Houd het stil
De beste manier om een verkoop te verknallen is om het aan de grote klok te hangen. Op dat moment beginnen namelijk uw klanten, medewerkers en leveranciers zich zorgen te maken over de nieuwe eigenaar en of ze daar wel goede afspraken mee kunnen maken. Het verkopen van een bedrijf is heel anders dan het verkopen van een huis. Hoe minder mensen het weten hoe beter. 
 
6. Huur een goede makelaar in
Als u het aan niemand mag vertellen, hoe kunt u dan verkopen? Door een goede makelaar in te huren. Maar het moet wel een makelaar zijn met een bewezen track record. De volgende vragen moet de makelaar daarom in ieder geval bevredigend kunnen beantwoorden:
– Welke bedrijven heeft u verkocht in welke industrieën?
– Hebt u een database met potentiele kopers?
– Waar zoeken deze kopers naar?
– Bent u de eigenaar van deze firma?
– Zo niet, wie beslist hoeveel wordt uitgegeven aan marketing om mijn bedrijf te verkopen?
– Voor hoeveel meer dan de geschatte waarde kunt u mijn onderneming verkopen?
– Kunt u referenties van oude klanten geven?
 
Als de makelaar geen referenties kan geven moet u het sowieso niet doen. Verder raadt de auteur aan om niks vooraf te betalen, maar een deal te maken voor een verkoopcommissie die tussen de 10 en 12 procent van de verkoopprijs ligt. 

Gerelateerde artikelen

5 stappen in Power BI (3) Visualisaties

02-06-2020 12:40

Best practices voor visualisaties: webinar van Excel MVP Tony de Jonker.

5 stappen in Power BI (2) Modelleren en berekenen

29-05-2020 11:23

Modelleren en berekenen, Power BI en DAX: webinar van Excel MVP Tony de Jonker.

De echte waarde van Power BI

29-05-2020 11:19

Je wilt bij BI-projecten zo snel mogelijk naar de niveaus delen en visualiseren, waar de waardecreat...

Visualiseren, de kunst van het verleiden (1)

29-05-2020 11:16

Visualiseren in Excel en Power BI, deel 1: de rol van hiërarchieën.

Visualiseren, de kunst van het verleiden (2)

29-05-2020 07:42

Visualiseren in Excel en Power BI, deel 2: schakelen tussen hiërarchieën.

5 stappen in Power BI

15-05-2020 13:00

Webinar van Excel MVP Tony de Jonker ontsluit de geheimen van Power BI (1)

De 8 do's en 8 don'ts bij een doorstart

15-05-2020 12:09

Wordt er in uw bedrijf een doorstart overwogen of voorbereid? Dan is het verstandig onderstaande vui...

Betere rapportages met Excel en Power BI

08-05-2020 10:56

Excel MVP Tony de Jonker's tips om met Excel en Power BI uw financiële rapportages te versnellen en...

Supermarkten in Control

15-04-2020 11:54

Supermarkten zijn het nieuwe rolmodel van de anderhalvemeter economie. Wanneer voor duurzaamheid?

Vergroot uw kennis, online en ook weer klassikaal

15-04-2020 11:54

Uw veiligheid staat voorop. Alle cursussen zijn 100% Coronaproof. Vanaf juni kunt u weer klassikale...

Veel horecabedrijven in de problemen bij terugbeta...

15-04-2020 11:52

Veel bedrijven komen ondanks overheidsmaatregelen in zwaar weer, mede door de terugvallende omzet va...

Coronacrisis mag geen schuldencrisis worden

15-04-2020 11:33

"Alleen samen kunnen we de financiële schade beperken." Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeu...