1. Home
  2. Artikelen
  3. 5 handige technieken van invloedrijke mensen

5 handige technieken van invloedrijke mensen


Ken je ze? Van die mensen die in een gesprek alles voor elkaar lijken te krijgen, soms op het irritante af? Zo doen ze dat.

5 handige technieken van invloedrijke mensen

Sommige mensen bezitten van nature een charisma waarmee ze alles voor elkaar krijgen. Maar een belangrijk deel van het hebben van invloed gaat over het aanwenden van de juiste technieken. En techniek is aan te leren.

Wil Moeskops weet als geen ander hoe professionals in finance hun invloed kunnen vergroten. Moeskops is partner en senior trainer/adviseur bij Thymos en spreker op de FM Club Forum: De Financial als politicus op dinsdag 19 september.

‘Finance professionals richten zich in gesprekken van nature veel op de inhoud. Ze willen de ander overtuigen met sterke analyses en inhoudelijke argumenten. Ze gaan ervan uit dat de argumenten hun werk wel doen. Dat is ook niet gek. Tijdens onze studie leren we dat we hoge punten krijgen als we onze kennis etaleren. Mensen zijn dus geneigd om hun ‘verstand van zaken’ te laten zien.’

Maar zo werkt het niet, legt Moeskops uit. ‘Daaromheen is een heel spel gaande. Zeker als er subtiele emoties in het spel komen. Als je dat merkt, dan is inhoudelijke onderbouwing een slecht stuk gereedschap. Gevoeligheden worden weggedrukt en emotieloze analyse krijgt dan ten onrechte de overhand. Mensen die de inhoud overschatten, gebruiken maar klein deel van hun beïnvloedingsrepertoire.’ Hoe breid je dat repertoire uit? Moeskops noemt een aantal belangrijke technieken van invloedrijke mensen.

Ze weten wanneer ze moeten overschakelen op emotie

‘Invloedrijke mensen kennen de kracht van inhoud, maar weten wanneer ze aandacht moeten geven aan de emotie van de ander. Wanneer je argumenten niet meer werken of irritatie opwekken, moet je menselijke gevoeligheden op tafel krijgen. Dan maak je contact en pas dan krijg je de gunfactor. Eigenlijk moet je het omdraaien: goed contact is voorwaarde om met je inhoud te mogen te komen. Als er een adviseur langskomt waar je geen ‘gevoel’ bij hebt, ben je niet bereid naar hem of haar te luisteren.’

Ze laten hun kwetsbaarheid zien

‘Als je iets met emotie wil doen – je wil de frustratie van de ander sussen of wederzijds begrip kweken – dan zul je iets van jezelf moeten laten zien. Dat vraagt om gepaste kwetsbaarheid. Invloedrijke mensen zitten met hart en ziel in een gesprek, zij houden het gesprek dicht bij zichzelf. Hun eigen emotie is een belangrijk kompas voor de richting van het gesprek. Denk aan een situatie waarin je twijfelt. Wanneer je dat aangeeft, is de ander vaak ook meer geneigd zijn twijfel te communiceren. Dat is altijd een wederzijds proces.’

Ze creëren gelijkwaardigheid

Goede beïnvloeders zoeken heel bewust gelijkwaardigheid op: zij vinden een goede balans tussen vertellen en luisteren. Moeskops: ‘Zeker wanneer de gesprekspartner dreigt hen als expert op een voetstuk te zetten, zwakken zij dit af door te luisteren. Het gesprek moet altijd van twee kanten komen. Check dus regelmatig: “Ben ik niet teveel aan het woord? Geef ik de ander voldoende ruimte?” Dat creëert gelijkwaardigheid, en gelijkwaardigheid creëert vertrouwen.’

Ze durven risico’s te nemen

In sommige gesprekken moet je eerst een ‘potje knokken’, zoals Moeskops het noemt. ‘Denk aan situaties waarin jij op zoek bent naar samenwerking of een advies voor de ander, en de persoon probeert jou te intimideren. Voor je het weet zit je in de oncomfortabele situatie van ‘de underdog’.  Hoe ga je zo iemand beïnvloeden?

Invloedrijke mensen pareren dat op een rustige, respectvolle manier en laten zien dat dit geen vat heeft op hen. Je zegt heel simpel wat jij wil en wat jij van de ander verwacht: “Ik ben bereid om met jou te werken, maar wel op een basis van gelijkwaardigheid.” Dat kan heel invloedrijk zijn, maar je kunt ook meteen buiten staan. Daar nemen zij een risico. Maar dat kan juist helpen: je dwingt een stukje respect af.

Mensen zijn vaak niet op zoek naar ja-knikkers. Ze zijn op zoek naar mensen die ergens voor staan. Als je dit soort intimidatie op een mooie manier pareert, laat je zien dat je jezelf serieus neemt.’

Ze menen wat ze zeggen

Vaak vinden we van alles van iemand. Maar spreken we het ook uit? Er zijn genoeg woorden die helpen om te zeggen wat je van de ander vindt en het contact tussen jou en je gesprekspartner kunnen versterken. Bijvoorbeeld wanneer je bewust iemands naam noemt, zegt wat je waardeert aan de persoon tegenover je, of hem of haar betitelt als ‘professioneel’. Geef toe: op de man (of vrouw) spelen kan een enorm vleiend effect hebben. Ook op jou.

‘Maar,’ zo benadrukt Moeskops, ‘het vertrekpunt is dat je het moet menen. Anders kun je juist overkomen als een gladjakker en bereik je het tegenovergestelde. Als je je gevoel bij de ander kunt detecteren en daar woorden aan kunt geven, kom je dichterbij en word je invloed veel sterker. Dat is een stukje aanleg, een stukje opvoeding, maar dat is ook echt aan te leren.’

 


Gerelateerde artikelen voor financials

06-09-2021 10:11

Bij email compromise-fraude wordt de identiteit van een topman binnen een bedrijf als het ware gekaa...

06-09-2021 09:42

In 'Als het er echt om gaat' bespreekt Wimjan Bos verschillende visies op risicomanagement.

06-09-2021 09:35

Effectief risico's beheersen doe je in de diepte: door controle en audit, in drie lijnen. Hoe en waa...

06-09-2021 09:19

De slager moet zeker wél zijn eigen vlees keuren: misvattingen over risicomanagement.

29-07-2021 07:27

Goed personeel vinden en binden hoort ook op de radar van de controller.

29-07-2021 07:21

Voorbereiden op het einde van de coronacrisis, stap 1: liquiditeit op orde.

29-07-2021 07:18

Risico’s bij het herstarten van de economie zijn er genoeg. Ben je daar als financial al alert op?

07-07-2021 13:44

Wat houdt je als leider staande in alle hectiek van vandaag? Moed en lef zijn essentieel, bleek tijd...

07-07-2021 11:54

Waarom floreren sommige ideeën van meet af aan, terwijl andere razendsnel ter ziele gaan? Verbeter d...

07-07-2021 11:23

Zes tips om je invloed te vergroten door effectief stakeholdermanagement.

01-07-2021 14:31

Sijthoff Media heeft het cursusaanbod NBA Opleidingen overgenomen van de Koninklijke Nederlandse Ber...

11-06-2021 10:02

De rol van Power BI, nieuwe features en andere ontwikkelingen in het favoriete gereedschap van finan...