Business Valuation
Praktische kennis over alle aspecten van bedrijfswaardering
2 dagen
wo 27 november 2024, Utrecht
di 15 april 2025, Hoofddorp
do 9 oktober 2025, Nieuwegein
€ 2.195
14
Wat is de waarde van een bedrijf? Dat wil je weten als je een bedrijf koopt, of verkoopt. Maar ook in gesprekken met je aandeelhouders – bijvoorbeeld bij (des)investeringen en strategische beslissingen. Of als je je bedrijf wilt overdragen aan je kinderen. En als je in aandelen van een bedrijf wilt investeren. Na deze tweedaagse cursus bedrijfswaardering heb je voldoende kennis in huis om de waarde van een bedrijf te bepalen en je onderhandelingspositie te verbeteren.
Een goede bedrijfswaardering is cruciaal bij de onderhandelingen over de aankoop of verkoop van een bedrijf, maar wordt ook in veel andere situaties gebruikt. En ook bij het dagelijks aansturen van je bedrijf, het is immers van belang te zorgen voor waardevermeerdering. Daarom is praktische kennis over alle aspecten van bedrijfswaardering onontbeerlijk voor vrijwel alle financiële professionals. In deze cursus leer je over waarderingsmethoden, scenarioplanning, fiscale aspecten, due diligence en strategiebepaling in korte blokken van verschillende docenten. Twee workshops maken de theorie praktisch toepasbaar. Een goedgevulde map dient als naslagwerk.
Voor wie bestemd
Deze cursus past bij financiële professionals die te maken krijgen met bedrijfswaardering bijvoorbeeld door overnames, investeringsbeslissingen en aandelentransacties. Hij is geschikt voor financieel managers en controllers, financieel adviseurs, eigenaren en aandeelhouders.
Wat ga je leren?
- Welke waarderingsmethoden voor bedrijven er zijn
- Wat de potentiële waarde van een bedrijf is
- Welke fiscale aspecten van belang zijn
- Hoe je een financiële due diligence doet
- Hoe je de eigen bedrijfswaarde leidend laat zijn bij besluitvorming
Wat levert het je op?
Na deze cursus heb je voldoende kennis van bedrijfswaardering om een goede onderhandelaar of gesprekspartner te zijn bij de koop of verkoop van een bedrijf. Daarnaast ben je beter in staat om tot een optimale fiscale en financieringsstructuur te komen.
Voor wie bestemd?
Deze cursus past bij financiële professionals die te maken krijgen met bedrijfswaardering bijvoorbeeld door overnames, investeringsbeslissingen en aandelentransacties. Hij is geschikt voor financieel managers en controllers, financieel adviseurs, eigenaren en aandeelhouders.
Leergang M&A
De cursus Business Valuation is onderdeel van de Leergang Mergers & Acquisitions (M&A). In deze leergang kan ook de brede introductiecursus Actief in overnames worden gevolgd, en de brede vervolgcursus Post Merger Integration (Integratie na een fusie). In de beschrijving van de leergang kun je ook de uitleg vinden van alle gebruikte termen uit het programma hierna. Alle cursussen uit de leergang zijn bij uitstek geschikt om incompany, met een (beoogd) fusie- en overnameteam van minimaal 5 functionarissen, te volgen. Er kan een op maat gemaakt programma samengesteld worden. We bieden ook korting aan voor incompany cursussen.
Aan de slag met jouw eigen team?
We kunnen dit programma ook in huis voor jouw team organiseren. Dat is al een goede optie bij vijf of meer medewerkers. Een incompanyprogramma maken we op maat en direct toepasbaar op jullie eigen werksituatie. Bovendien kan het financiële voordeel bij grotere groepen oplopen tot 50% van open deelname.
Dag 1: Waarderingsmethoden en waardering (11.30 tot 21.30)
Inloop en ontvangst met lunch
Blok I Welke waarderingsmethoden zijn er en wat zijn ze waard?
- Waardebepaling voor verschillende situaties
- Methoden van waardebepaling
- Relevantie van verschillende methoden
- Vereisten voor een goede waardering
- Normen en vuistregels in jouw branche.
Blok II Wat is de potentiële waarde van een bedrijf?
- De stappen van een waarderingsproces.
- Toekomstscenario's.
- Criteria voor de waardering op basis van geldstromen.
- Knelpunten en valkuilen kun je gedurende het waarderingsproces.
Blok III Workshop 1: Waardebepaling van ondernemingen
José de Wit, Directeur en drs. Barend Salemink, Partner bij Talanton Valuation
Dag 2: Fiscaliteiten, due diligence, waardemanagement (9.00 – 18.30)
Blok IV | De fiscale aspecten van waarderen
- De onderneming fiscaal verkoop-klaar maken
- Het verschil tussen een activa/passiva- en een aandelentransactie
- Fiscale synergie
- De fiscaal toelaatbare verkoopprijs bij familieoverdracht
- Post-acquisitiekosten
Jan-Pieter van Niekerk, Director KPMG Meijburg & Co
Blok V | Due diligence: hoe beperk je de risico’s van waarderen?
- Het lezen en normaliseren van de cijfers van de onderneming
- De analyse van de cijfers: specialisten en/of zelf doen
- De uitkomsten van de due-diligence-analyse en de impact op de prijs
- Het voorbereiden van de onderneming op de verkoop
André van IJperen, Partner, Deloitte M&A Transaction Services
Blok VI | Waardemanagement
- Het managen van een waardestijging van je bedrijf
- Wat Value based management is en kan betekenen bij jouw bedrijf
- De instrumenten van succesvol Value based management
Blok VII | Workshop 2: Praktijkvoorbeeld Prijsbepaling en Financieringsstructuur
- Strategie en waardering verbinden bij de besturing van je onderneming
- Kritieke succesfactoren binnen het ‘waarde denken’
- Het verband tussen waarde, prijs en financieringsstructuur
- Hoe het management buy-out model te gebruiken voor resultaatverbetering
Leo van de Voort, Partner Fuel for Living Strategies
Einde | Wrap up en evaluatie