Vul het formulier in en klik op bevestigen om de brochure te ontvangen

Laat je gegevens achter. Wij informeren je zodra er nieuwe data bekend zijn.

Succesvol aanbesteden voor financials

Haal het beste rendement uit je aanbestedingstraject

Deze cursus is nog niet gepland, Klik hier voor ons totale cursusaanbod
In deze cursus ga je vanuit het perspectief van de financial leren hoe je een richtinggevende rol kunt spelen in het winnen van aanbestedingstrajecten voor je organisatie.

Aanbesteden is een wijze van inkopen door de overheid. De overheid is verplicht om bepaalde producten en diensten in te kopen, wanneer de geschatte totale opdrachtwaarde boven een bepaalde grens uitkomt. Voor een gelijke marktwerking is aanbesteden in het leven geroepen.

De inkoopbehoeften van de overheid worden via een aanbesteding in de markt gezet waarbij iedereen in kan schrijven. Er is een Europese drempel waarbij aanbestedingen Europees aanbesteed moeten worden en een nationale drempel waarbij aanbestedingen nationaal aanbesteed moeten worden. De gedachte daarachter is dat bij opdrachten van dit formaat gelijke kansen geboden worden aan ondernemers; een ‘level playing field’. Vaak wordt er een raamovereenkomst gesloten van 4 jaar, soms langer, met meerdere verleningsopties.

Door middel van aanbesteden gaat de opdracht naar de ‘Inschrijver(s)’ met de beste prijs/kwaliteitsverhouding (BPKV). En juist hier ligt een cruciale rol voor Finance. Het vormt het bruggenhoofd tussen Sales (die voor een ‘lage’ prijs gaat – binnenhalen, omzet!) en Operations (kunnen we dit kwalitatief goed doen – dat kost wat, voorzichtig!). Daarbij zijn de meeste betrokkenen gericht op het hier-en-nu, terwijl Finance in toenemende mate kijkt naar waardecreatie over de héle looptijd van het te winnen/ gewonnen contract (de ‘netto contante waarde’).

Wat ga je leren?
In deze 1-daagse cursus ga je vanuit het perspectief van de financial leren hoe je een richtinggevende rol kunt spelen in het winnen van aanbestedingstrajecten voor je organisatie.
Je leert de belangen van alle stakeholders tegenover elkaar af te wegen. Daarbij verwerf je tools om doorslaggevend te kunnen zijn in beslissingstrajecten, het BID / NO BID besluit.
Je krijgt inzicht in de (on)mogelijkheden tot waarderealisatie in het aanbestedingstraject. Verder leer je hoe je een evaluatie van de beslissingen moet inrichten om te komen tot een lerende organisatie – dit gebeurt aan de hand van het Tender Management Maturity (TMM) model.

Langs 6 facetten maakt je een inschatting van de volwassenheid van je organisatie in het succesvol inschrijven op aanbestedingen. Via:
1) Strategie
2) Proces
3) Team
4) Kennis
5) Tools
6) Data
krijg je handvatten om je hele organisatie te helpen meer BIDs te winnen.

Wat levert het je op?
We gaan aan de slag met de volgende leerdoelen:

  • Wat is inkopen/ aanbesteden?
  • Wat is verkopen/ inschrijven?
  • Hoe neem je een BID / NO BID besluit?
  • Hoe maak je een business case van een BPKV (prijs versus kwaliteit)?
  • Wat als je gewonnen/verloren hebt?

Vanuit het perspectief van Finance en met behulp van het TMM model:

  • Leer je wat de Tender Management volwassenheid is van jouw organisatie op ieder facet van het proces
  • Krijg je inzicht waar je naartoe wilt groeien qua volwassenheid, je ambitieniveau
  • Leer je welke aanpassingen gunstig zijn voor een efficiënter Tender Management proces en welke ontwikkelingen bijdragen aan het winnen van meer tenders
  • Krijg je de uitkomst van jouw self-assessment mee, zodat je morgen direct verbeteringen doorvoert in jouw BID organisatie

Voor wie is deze cursus bestemd?
Deze cursus is voor iedere financial die een rol speelt in aanbestedingstrajecten van de organisatie:

  • CFO/financieel directeur
  • Controllers
  • Andere professionals (strategieplanners, investment managers)

Deze cursus staat onder leiding van Alexander Reuvers – ervaren Bidmanager en Commercieel Directeur. Hij heeft in de afgelopen 20 jaar honderden aanbestedingstrajecten (be)geleid bij verschillende marktpartijen met verschillende producten en diensten.

https://nl.linkedin.com/in/alexanderreuvers

Aan de slag met jouw eigen team?
We kunnen dit programma ook in huis voor jouw team organiseren. Dat is al een goede optie bij vijf of meer deelnemers. Een incompany programma maken we op maat en is direct toepasbaar op de eigen werksituatie. Geen reistijd en waar en wanneer het jou uitkomt. Bovendien kan het financiële voordeel bij grotere groepen oplopen tot 50%.