Post-Merger Integration
Controle over het gekochte bedrijf: waarom de eerste 100 dagen cruciaal zijn
1 dag
ma 16 juni 2025, Hoofddorp
vr 3 oktober 2025, Bussum
do 11 december 2025, Bunnik
€ 995
7
Elke bedrijf is anders en dus is elke fusie weer anders. Om twee bedrijven succesvol te laten fuseren is een op maat gesneden aanpak nodig. Deze zorgt ervoor dat alle belangrijke onderwerpen aan bod komen, zoals bedrijfsvoering, organisatiestructuren, locaties, cultuurverschillen, juridische entiteiten, carved out entiteiten, en niet te vergeten het monitoren van de doelstellingen van de fusie.
Daarnaast zorgt een goede integratieaanpak voor het betrekken en informeren van alle stakeholders, denk aan medewerkers, klanten, ondernemingsraad en externe stakeholders. Een integratie is complex, én vereist snelheid. Tegelijkertijd wil je je klanten goed blijven bedienen, en je personeel aan boord houden.
Alle reden dus om je goed voor te bereiden met een integratie-aanpak die gebaseerd is op ervaringen van experts bij eerdere overnames en voor jouw bedrijf specifiek is gemaakt. De cursus wordt ondersteund door digitaal lesmateriaal dat je vooraf ontvangt.
Wat ga je leren?
- Welke integratie-activiteiten je al ruim vóór de deal moet uitvoeren
- Hoe je integratierisico’s analyseert en beheerst
- Hoe belangrijk een goede dag 1 is
- Wat je in de eerste 100 dagen niet mag vergeten
- Hoe je omgaat met cultuurverschillen
- Hoe de synergierealisatie meet
- Waar je aan moet denken qua juridische entiteiten, governance en ondernemingsraad
Wat levert het je op?
Na deze cursus ben je in staat een effectief, op maat gesneden integratieplan op te stellen en uit te rollen. Je weet welke partijen je moet betrekken bij en informeren over de integratieaanpak. Je onderkent het belang van snelheid en weet hoe je het momentum van de deal kunt vasthouden, zonder de risico’s en de valkuilen uit het oog te verliezen. Hierdoor ben je beter in staat om de beoogde synergie te realiseren en een succes van de fusie te maken.
Voor wie bestemd
Professionals die betrokken zullen zijn bij fusie- en integratietrajecten, directeuren van afdelingen zoals Financiën, Operaties, Communicatie, HR en Juridische zaken, DGA’s en Algemeen directeuren.
Leergang Fusies & Overnames
De cursus Post-Merger Integration is onderdeel van de Leergang Fusies & overnames. In deze leergang kan ook de brede introductiecursus Actief in overnames worden gevolgd, en de verdiepende cursus Business Valuation (Bedrijfswaardering). In de beschrijving van de leergang kun je ook de uitleg vinden van alle gebruikte termen uit het programma hierna. Alle cursussen uit de leergang zijn bij uitstek geschikt om incompany, met een (beoogd) fusie- en overnameteam van minimaal 5 functionarissen, te volgen. Er kan een op maat gemaakt programma samengesteld worden. We bieden ook korting aan voor incompany cursussen.
Aan de slag met jouw eigen team?
We kunnen dit programma ook in huis voor jouw team organiseren. Dat is al een goede optie bij vijf of meer deelnemers. Een incompany programma maken we op maat en is direct toepasbaar op de eigen werksituatie. Geen reistijd en waar en wanneer het jou uitkomt. Bovendien kan het financiële voordeel bij grotere groepen oplopen tot 50%.
Blok I | Welkom en introductie
- Het belang van post-merger integration
- Integratie strategiën
Blok II | Integratie methodologie
- Integratie methodologie op hoofdlijnen
Blok III | Visie en integratie aanpak
- Integratie visie en aanpak
- Guiding principles
- Hoofdlijnen van het integratieplan en target operating modellen
Blok IV | Synergierealisatie
- Vormen van integratie due dilligence
- Financiële impact meten van een overname
- Synergie realisatie en tracking
Blok V | Controle
- Integratie project governance
- Dag-1 voorbereiding
- De essentiële 100 dagen-planning
Blok VI | HR
- HR onderwerpen bij een integratie
- Harmonisatie van arbeidscompensatie en talentwerving
- De rol van ondernemingsraden
- Cultuurverschillen (h)erkennen en hier mee om leren gaan
- Organisatiestructuren bepalen
Blok VII | Case studie
Blok VIII | Change management
- Stakeholder management
- Behoeftes van de koper en verkoper
- Perspectieven en invalshoeken
Blok VIII | Technologie
- De rol van technologie in fusies en overnames
- Vaak voorkomende technologische uitdagingen
Docenten: Drs Harold de Bruijn, Partner KPMG Strategy en Annemarie Kamp MSc, CMA, Director KPMG Strategy