1. Home
  2. Cursussen
  3. Leergang Reporting

Leergang Reporting


De leergang Reporting bestaat uit de trainingen Effectieve Rapportages, Effectief Forecasten, Interactieve Dashboards en onbeperkt E-learning. Uw pakketvoordeel is 32%.

De training

Steekt u veel tijd in het produceren en lezen van rapportages, budgetteren en forecasten? Volg dan de Leergang Reporting. In 3 dagen leert u effectiever rapporteren, sneller en beter forecasten en budgetteren en neemt u adequate beslissingen op basis van de belangrijkste business drivers. De leergang bestaat uit de trainingen Effectieve Rapportages, Effectief Forecasten en Interactieve Dashboards met Excel

Na deze driedaagse opleiding richt u een integraal plannings- en budgetteringsproces in en visualiseert u alle KPI's in interactieve dashboards. Door de hands-on aanpak past u direct alle tips en tricks toe in uw praktijk. Ook profiteert u met uw Premium E-learning Academy pakket van talrijke relevante artikelen, podcasts en online modules.

Goed om te weten

  • De leergang reporting is een driedaagse opleiding
  • U bepaalt zelf het startmoment, tempo en de trainingsvolgorde
  • Uw pakketvoordeel bedraagt 1.185 euro

Leergang reporting


E-learning

Inclusief Premium E-learningpakket

Dit programma is inclusief onbeperkte toegang tot de E-learning Academy. Profiteer van talrijke online modules en relevante podcasts en artikelen. Behaal in de E-learning Academy 118 extra PE-uren.

 

Uw voordelen

  • Verbeter de inhoud van uw rapportages met heldere vuistregels
  • Presenteer uw analyses doeltreffend
  • Maak een professioneel cashflowforecastmodel in Excel
  • Ontwikkel dynamische rapportages
  • Realiseer een realtime visueel overzicht van alle relevante businessaspecten

Onderwerpen

  • Ga naar huis met uw eigen aangepaste rapportage
  • Verbeter de inhoud van uw rapportages met heldere vuistregels
  • Visualiseer alle KPI's in één overzicht
  • Maak onderscheid tussen goede en inefficiënte dashboardmodellen
  • Richt een integraal planningsproces in
  • Link forecasting en budgettering aan de bedrijfsstrategie

Boeken en materialen

Alle deelnemers ontvangen mappen en een uitgewerkt rekenmodel die uitstekend als naslagwerk kunnen worden gebruikt. Wanneer nodig staat er een laptop voor u klaar.

Voor wie?

Dit programma is specifiek ontwikkeld voor financials zoals  controllers, financieel managers, financieel adviseurs en financieel directeuren die betrokken zijn bij en/of verantwoordelijk voor tijdige, correcte en helder management informatie.

Incompany

We kunnen dit programma ook voor u op maat organiseren. Dat is al een goede optie bij vijf of meer medewerkers. Een financieel voordeel oplopend tot 50% van open deelname, een programma op maat en uitvoering waar en wanneer het u en uw organisatie uitkomt. Bel voor meer informatie of een offerte met Marc Doosjen op +31 6 1117 7819.

Programma

Effectieve rapportages

09:30 – 10:00 uur | Managementrapportages in vogelvlucht

  • Waar komen we vandaan
  • Waar staan we nu
  • Visie op de toekomst

10:00 – 11:00 uur | Het verhaal achter ineffectieve rapportages

  • De 10 valkuilen uit de Nederlandse praktijk
  • Wat zijn de meest gemaakte fouten en oorzaken daarvan?

11:00 – 11:15 uur | Koffie en thee pauze

11:15 – 12:30 uur | Verbeter de inhoudelijke kwaliteit van rapportages

  • Hoe kies je de juiste KPI’s?
  • Hoe bewaak je overzicht en samenhang?
  • Hoe creëer je actiegerichte rapportages?

12:30 – 13:00 uur | Lunch

13:00 – 15:00 uur | Verbeter de lay-out en visualisatie van rapportages

  • Wat zijn zinloze en effectieve grafieken?
  • Doelmatig inzetten van kleur en vorm
  • Baanbrekende inzichten en innovatieve charts
  • De nieuwe standaard in datavisualisatie
  • Veel voorbeelden van de laatste stand van zaken

15:00 – 15:15 uur | Koffie en thee pauze

15:15 – 16:00 uur | Hoe zet je rapportages effectief in bij overleg?

  • Welke vragen stel je?
  • Hoe zorg je voor opvolging?
  • Hoe behoud je het momentum?

16:00 – 16:45 uur | In 5 stappen naar effectief rapporteren (2 cases)

  • Bepaal de valkuilen in uw rapportage
  • Verbeter de inhoud
  • Ontwerp vanuit de nieuwe inhoud
  • Bedenk uw implementatiestrategie
  • Maak uw eigen actieplan

16:45 – 17:00 uur |Samenvatting, evaluatie en afsluiting

Effectief Forecasten

09:00 – 10:00 uur | Sales & Operations Planning (S&OP) | Scope & Relevance

  • Introductie
  • De rol van een integraal plannings proces in het relealiseren van de bedrijfsstrategie

10:00 – 11:00 uur | Sales & Operations Planning | Demand

  • Forecasting & demand management

11:00 – 11:15 uur | Koffie en Thee

11:15 – 12:00 uur | Sales & Operations Planning | Supply, Inventory & Tooling

  • Supply & inventory management
  • Tooling & Data

12:00 – 13:00 uur | Lunch

12:45 – 15:15 uur | Budgeting & Financial forecasting

  • De rol van budgetteren en financial forecasting in het integraal plannings proces
  • Uitdagingingen in budgetteren en financieel forecasten
  • Leading practices bij vooraanstaande bedrijven als Heineken en Unilever

15:15 – 15:30 uur | Koffie en Thee

15:30 – 16:30 uur | Sales & Operations Planning | Design & implementation

  • Proces ontwerp
  • Menselijk gedrag en change management
  • Tips en tricks

16:30 – 17:00 uur | Samenvatting, evaluatie & afsluiting

Interactieve Dashboards met Excel

09:30 – 10:15 uur | Eigenschappen en ingrediënten van een robuust dashboard

  • Scheiding van input – bewerking – output
  • Werken met bereiknamen in lijsten, parameters en formules
  • Vergelijking dashboards met en zonder formules
  • Opmaak: celstijlen – voorwaardelijke opmaak - lettertype
  • Grafieksoorten (standaard – bijzonder – mini)
  • Dynamiek en interactiviteit (verschuivende tijdlijn, uitbreidend bereik en besturingselementen)

10:15 – 11:00 uur | Werken met intelligente tabellen – voordelen en valkuilen

  • Soorten tabellen (database tabel – kruistabel)
  • Maken van een intelligente tabel - uitgangspunten
  • Voordelen en valkuilen van een intelligente tabel
  • Gebruik van gestructureerde referenties in formules
  • Dynamische lijsten maken voor gegevensvalidatie

11:00 – 11:15 uur | Koffie en thee pauze

11:15 – 12:30 uur | Dashboard bouwen zonder formules met slicers en tijdlijn

  • Snel een tabel met dummy records maken
  • Opzetten van draaitabellen
  • Aanmaken van draaigrafieken
  • Grafieken verzamelen in een dashboard blad
  • Toevoegen van slicers en tijdlijn
  • Koppelen van tabellen door middel van het datamodel

12:30– 13:15 uur | Lunchpauze

13:15 – 15:00 uur | Gegevens opzoeken en sommeren

  • Uitgangpunten voor het gebruik van de VERT.ZOEKEN-functie
  • Valkuilen en fouten bij het gebruik van de VERT.ZOEKEN-functie
  • De INDEX en VERGELIJKEN-functie
  • De VERSCHUIVING-functie en bijbehorende toepassingen
    • Dynamisch gebied sommeren
    • Dynamische grafiek - tabel
  • De INDIRECT-functie en bijbehorende toepassingen
  • De SOMMEN.ALS-functie en toepassingen
    • Sommeren van een variabele periode
    • Dynamiseren van de sommering en voorwaarden-kolommen
  • Geneste functies invoeren met de functiewizard

15:00 – 15:15 uur | Koffie en thee pauze

15:15 – 15:45 uur | Visualisaties met sparklines en voorwaardelijke opmaak

  • Soorten sparklines
  • Een resultatenrekening voorzien van gegevensbalken
  • Uitbeelden van stoplichten
  • Sparkline en gegevensbalk in een cel weergeven
  • Automatisch aanpassende sparklines bij toevoegen nieuwe periode
  • Automatische rangschikking van data

15:45 – 16:30 uur | Meters

  • Thermometer
  • Uitputtingsmeter
  • Scorecard

16:30 – 17:15 uur | Bijzondere grafieken

  • Paneel-grafieken
  • Grafiek met twee Y-assen
  • Grafiek met variabel markeringspunt – schuifbalk – dynamisch tekstvak

17:15 – 17:30 uur | Vragen – Evaluatie – Afsluiting

Docenten

Merlijn Gillissen


Drs. Merlijn Gillissen traint en inspireert finance teams en individuen in binnen- en buitenland. Door zijn inhoudelijke kennis, bedrijfspraktijkervaring en vakdocentschap weet hij deelnemers een unieke smeltkroes van inzichten en toepassingen aan te bieden. Zijn visie en standpunten omtrent resultaat management en strategie brengt hij met opvallende gedrevenheid en humor.

Merlijn is eigenaar van Decido, een organisatieadviesbureau gespecialiseerd in resultaatgericht management en strategie implementatie. Merlijn heeft de afgelopen 15 jaar meer dan 100 proces optimalisatie trajecten met succes afgerond, bij zowel profit als not-for-profit instellingen. Merlijn is tevens auteur van o.a. het boek “Van Ambitie naar Succes, resultaatsturing in theorie en praktijk” en tientallen artikelen op het gebied van managementinformatie en proces optimalisatie.

Tony de Jonker


Tony helpt nationale en internationale bedrijven met specifieke kennis op het snijvlak van finance  en accounting en het ontwikkelen van Office-applicaties. Tony  heeft meer dan 33 jaar spreadsheetervaring en ontwikkelde meer dan 100 applicaties.

In 2015 is Tony door Microsoft benoemd tot ‘Excel Most Valuable Person’. Wereldwijd zijn er slechts 110 experts die aan het zeer strenge Excel MVP eisenpakket voldoen. In zijn cursusmateriaal heeft hij de laatste inzichten en best practices verwerkt van verschillende websites, vakliteratuur, ervaring en internationale Excel en Power BI trainingen.  

Tony is sinds 2005 Excel columnist voor diverse financiële vakbladen. Daarnaast audit hij het gebruik van Office-applicaties bij bedrijven in samenhang met hun processen/procedures en bespaart hij zo veel geld door beter en creatiever om te gaan met Office-applicaties. In dat kader organiseert hij regelmatig spreadsheet makeover days, waarin hij samen met de gebruikers een bestaande toepassing live optimaliseert.

Marco van Alfen


Marco is planning en control expert met een achtergrond in Supply Chain Management en Finance & Control (RC). Hij heeft bijna 20 jaar ervaring in het ontwerpen en implementeren van S&OP/IBP projecten bij grote multinationals zoals Philips en Heineken en heeft daarnaast verschillende interim posities vervuld.

  • 3 dagen

  • € 2695 euro (excl. BTW)

  • 21 PE-uren

  • 118 PE-uren

Datum / Locatie

17 juni, 1 december en 11 december 2020
Diverse locaties in de Randstad

25 november, 1 en 11 december
Diverse locaties in de Randstad




Leergang Reporting