1. Home
  2. Artikelen
  3. Zo presenteer je perfect

Zo presenteer je perfect


Succes in leidinggeven, verkopen en onderhandelen staat of valt met goed presenteren. En daar waar vroeger de man als jager en de vrouw als prooi ten tonele verscheen, zijn die stereotypen nu verdwenen.

Zo presenteer je perfect

Hij is niet alleen rationeel, zakelijk en zelfverzekerd maar mag ook gevoelens en intuïtie tonen. Omgekeerd presenteert zij zich niet alleen als het begripvolle, luisterende en relatiegerichte vrouwtje, maar toont daadkracht en doelgerichtheid.

Overheid en non-profitsector soft, bedrijfsleven emotieloos? Ook die grenzen vervagen. Zo schroomt de CFO van een groot beursgenoteerd bedrijf niet om tijdens een presentatie te zeggen dat hij na een lange werkdag bij thuiskomst als eerste uitgebreid zijn hond knuffelt, terwijl de voorzitter van een NGO als weinig voorspelbare hobby die toch elitaire golfsport noemt. Oprecht of allemaal gespeeld?

 
Vaak een combinatie van beide. Want naast vaardigheidstraining voor nieuwe technieken, zijn cursussen persoonlijke ontwikkeling en emotionele intelligentie erg in trek. Ook als wapen tegen problemen op de werkvloer. Werkgevers stellen niet alleen steeds hogere eisen aan werknemers, maar ook aan zichzelf. Bedrijven weten dat leiderschap staat of valt met zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. En niet louter worden bepaald door alleen die vaardigheden en vakkennis. Dus wordt er flink geïnvesteerd in de persoonlijke ontwikkeling van managers. Wie kent ze niet, de door die ‘spirituele goeroe’ geleide sessies waarbij iedereen nu eens lekker vrijuit kan zeggen wat hem of haar dwars zit of juist motiveert?

De zoektocht naar zelfverzekerdheid, naar het afschudden van die zenuwen, naar vastberaden presenteren in onze op efficiency gerichte samenleving komt ook voort uit het streven naar welzijn en zingeving. Hoe denken mensen in andere culturen? Nieuwe perspectieven houden je een spiegel voor waardoor managers andere inzichten krijgen. Hoe om te gaan met collega’s, hoe het bedrijf in te richten? Van invloed op hoe mensen zich willen presenteren.

De spreker-oude-stijl poogt met lange monologen zijn presentatie overtuigend te maken. Als er al interactie plaatsvindt, beperkt die zich tot aarzelende vragen en het herhalen van argumenten. Standpunten komen niet dichter bij elkaar, de discussie blijft oppervlakkig.

De presentator-nieuwe-stijl vraagt daarentegen juist betrokkenheid en een hoge kwaliteit van communicatie. Kennis over een spreekwoordelijke muur gooien en vervolgens maar afwachten of en wat er terugkomt? Niet haar of zijn ding. Gelijk krijgen is geen prioriteit. Wat hij zegt, vindt hij als persoon belangrijk. Hij spreekt niet alleen maar namens zijn bedrijf, is bereid openheid en kwetsbaarheid te tonen. Inspireren en geïnspireerd raken, daar gaat het om. Luisteraars laten meedenken, in plaats van te laten reageren.

Een presentatie is onderdeel van een altijd voortdurende dialoog. Iets van jezelf aan anderen tonen. Presenteren doet iets met toehoorders. Het roept motivatie op. Of weerstand. Bevestigend knikken dan wel afkeurend hoofdschudden. Belangstelling tonen of geeuwend afhaken. Eén ding is zeker: elke presentatie beïnvloedt het denken van het gehoor. Maar om echt inspirerend te zijn, móet de spreker sterke verbondenheid hebben met het onderwerp van de presentatie. Leiders mikken er bij hun presentaties op dat medewerkers gaan nadenken over belangrijke zaken die het bedrijf kunnen maken of breken. Verbondenheid met de uitgesproken woorden zorgt voor geloofwaardigheid. De presentator wordt als eerlijk en oprecht beschouwd. En alleen affiniteit met het onderwerp zorgt voor inspiratie.

Dus is het zaak te laten zien wie de presentator is. Open, ongecensureerd, zonder zichzelf in te houden. En vooral zonder te proberen aan de verwachtingen van anderen, van de toehoorders te voldoen. Maar eerste en absolute voorwaarde voor succesvol presenteren, is laten zien wie je écht bent. Daarvoor is zelfvertrouwen nodig. Wanneer bulk je er van, wanneer komt de twijfel? Onderzoeken in welke situaties beide scenario’s voorkomen, is essentieel. Presentaties die gespannen maken, geven waardevolle informatie, zijn de perfecte graadmeter. Weet je niet genoeg van het onderwerp, ben je bang ontmaskerd te worden door je toehoorders, sta je niet open voor hun kritiek? Het zijn vooral deze presentaties die jou als presentator helpen. Ze zijn het startpunt om zelfbewustzijn en zelfvertrouwen te vergroten.


Gerelateerde artikelen voor financials

13-01-2021 10:53

Er zijn maar drie redenen mogelijk die een vergadering zinvol maken.

13-01-2021 10:48

Het is beter zelf je bedrijf op te splitsen dan onder druk van financiers die een ánder (welbegrepen...

13-01-2021 10:22

Naast psychologische veiligheid zijn er vijf zogenaamde 'systemische’ behoeften om een team goed te...

13-01-2021 09:46

In responsieve organisaties wordt verandering niet gemanaged. Zij vindt organisch plaats, van binnen...

12-01-2021 12:13

De beurs als platform voor het internationale spel van ‘listing en de-listing’ doet tekort aan boeie...

17-12-2020 23:13

Veel organisaties worstelen ermee. Hoe groot is nou het risico? Hoe bepaal je dat?

17-12-2020 23:06

Managementkwaliteit van de hoogste baas bepaalt wel de productiviteit. De impact op andere strategis...

17-12-2020 22:51

Geen ‘one size fits all’-benadering, maar inzichten en tips waar iedereen wat uit kan halen.

17-12-2020 22:41

Tips en tricks voor het waarderen van een webshop of andere e-commerce investering.

16-12-2020 13:41

Brengt de pandemie de grootste trend sinds decennia in een volgende versnelling? Een update.

26-11-2020 12:49

Volg naast KPI's ook KRI's, risico's met een directe impact op je doelstelling: in vier stappen naar...

26-11-2020 12:35

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd door bedrijven in data analyse, maar halen we er genoeg ui...