1. Home
  2. Artikelen
  3. Zo presenteer je perfect

Zo presenteer je perfect


Succes in leidinggeven, verkopen en onderhandelen staat of valt met goed presenteren. En daar waar vroeger de man als jager en de vrouw als prooi ten tonele verscheen, zijn die stereotypen nu verdwenen.

Zo presenteer je perfect

Hij is niet alleen rationeel, zakelijk en zelfverzekerd maar mag ook gevoelens en intuïtie tonen. Omgekeerd presenteert zij zich niet alleen als het begripvolle, luisterende en relatiegerichte vrouwtje, maar toont daadkracht en doelgerichtheid.

Overheid en non-profitsector soft, bedrijfsleven emotieloos? Ook die grenzen vervagen. Zo schroomt de CFO van een groot beursgenoteerd bedrijf niet om tijdens een presentatie te zeggen dat hij na een lange werkdag bij thuiskomst als eerste uitgebreid zijn hond knuffelt, terwijl de voorzitter van een NGO als weinig voorspelbare hobby die toch elitaire golfsport noemt. Oprecht of allemaal gespeeld?

 
Vaak een combinatie van beide. Want naast vaardigheidstraining voor nieuwe technieken, zijn cursussen persoonlijke ontwikkeling en emotionele intelligentie erg in trek. Ook als wapen tegen problemen op de werkvloer. Werkgevers stellen niet alleen steeds hogere eisen aan werknemers, maar ook aan zichzelf. Bedrijven weten dat leiderschap staat of valt met zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. En niet louter worden bepaald door alleen die vaardigheden en vakkennis. Dus wordt er flink geïnvesteerd in de persoonlijke ontwikkeling van managers. Wie kent ze niet, de door die ‘spirituele goeroe’ geleide sessies waarbij iedereen nu eens lekker vrijuit kan zeggen wat hem of haar dwars zit of juist motiveert?

De zoektocht naar zelfverzekerdheid, naar het afschudden van die zenuwen, naar vastberaden presenteren in onze op efficiency gerichte samenleving komt ook voort uit het streven naar welzijn en zingeving. Hoe denken mensen in andere culturen? Nieuwe perspectieven houden je een spiegel voor waardoor managers andere inzichten krijgen. Hoe om te gaan met collega’s, hoe het bedrijf in te richten? Van invloed op hoe mensen zich willen presenteren.

De spreker-oude-stijl poogt met lange monologen zijn presentatie overtuigend te maken. Als er al interactie plaatsvindt, beperkt die zich tot aarzelende vragen en het herhalen van argumenten. Standpunten komen niet dichter bij elkaar, de discussie blijft oppervlakkig.

De presentator-nieuwe-stijl vraagt daarentegen juist betrokkenheid en een hoge kwaliteit van communicatie. Kennis over een spreekwoordelijke muur gooien en vervolgens maar afwachten of en wat er terugkomt? Niet haar of zijn ding. Gelijk krijgen is geen prioriteit. Wat hij zegt, vindt hij als persoon belangrijk. Hij spreekt niet alleen maar namens zijn bedrijf, is bereid openheid en kwetsbaarheid te tonen. Inspireren en geïnspireerd raken, daar gaat het om. Luisteraars laten meedenken, in plaats van te laten reageren.

Een presentatie is onderdeel van een altijd voortdurende dialoog. Iets van jezelf aan anderen tonen. Presenteren doet iets met toehoorders. Het roept motivatie op. Of weerstand. Bevestigend knikken dan wel afkeurend hoofdschudden. Belangstelling tonen of geeuwend afhaken. Eén ding is zeker: elke presentatie beïnvloedt het denken van het gehoor. Maar om echt inspirerend te zijn, móet de spreker sterke verbondenheid hebben met het onderwerp van de presentatie. Leiders mikken er bij hun presentaties op dat medewerkers gaan nadenken over belangrijke zaken die het bedrijf kunnen maken of breken. Verbondenheid met de uitgesproken woorden zorgt voor geloofwaardigheid. De presentator wordt als eerlijk en oprecht beschouwd. En alleen affiniteit met het onderwerp zorgt voor inspiratie.

Dus is het zaak te laten zien wie de presentator is. Open, ongecensureerd, zonder zichzelf in te houden. En vooral zonder te proberen aan de verwachtingen van anderen, van de toehoorders te voldoen. Maar eerste en absolute voorwaarde voor succesvol presenteren, is laten zien wie je écht bent. Daarvoor is zelfvertrouwen nodig. Wanneer bulk je er van, wanneer komt de twijfel? Onderzoeken in welke situaties beide scenario’s voorkomen, is essentieel. Presentaties die gespannen maken, geven waardevolle informatie, zijn de perfecte graadmeter. Weet je niet genoeg van het onderwerp, ben je bang ontmaskerd te worden door je toehoorders, sta je niet open voor hun kritiek? Het zijn vooral deze presentaties die jou als presentator helpen. Ze zijn het startpunt om zelfbewustzijn en zelfvertrouwen te vergroten.


Gerelateerde artikelen voor financials

29-07-2021 07:27

Goed personeel vinden en binden hoort ook op de radar van de controller.

29-07-2021 07:21

Voorbereiden op het einde van de coronacrisis, stap 1: liquiditeit op orde.

29-07-2021 07:18

Risico’s bij het herstarten van de economie zijn er genoeg. Ben je daar als financial al alert op?

07-07-2021 13:44

Wat houdt je als leider staande in alle hectiek van vandaag? Moed en lef zijn essentieel, bleek tijd...

07-07-2021 11:54

Waarom floreren sommige ideeën van meet af aan, terwijl andere razendsnel ter ziele gaan? Verbeter d...

07-07-2021 11:23

Zes tips om je invloed te vergroten door effectief stakeholdermanagement.

01-07-2021 14:31

Sijthoff Media heeft het cursusaanbod NBA Opleidingen overgenomen van de Koninklijke Nederlandse Ber...

11-06-2021 10:02

De rol van Power BI, nieuwe features en andere ontwikkelingen in het favoriete gereedschap van finan...

11-06-2021 09:56

De NBA heeft het onderwerp continuïteit verplicht gesteld als onderdeel van de Permanente Educatie i...

03-06-2021 11:12

Als je de gelegenheid krijgt om ergens te spreken, pak die kans dan. Spreken is één van de meest kra...

25-05-2021 10:25

Volgens Susan Swarte (oud-CFO Olympia) is een goed presterend bedrijf nog geen bedrijf dat genoeg op...

25-05-2021 09:59

‘M&A-kanonnen’ Ton van Veen (Jumbo), Brent Wissink (Just Eat TakeAway.com) en Stefan Weda (Aon) over...