1. Home
  2. Artikelen
  3. Verras de klant met inzichtelijke data

Verras de klant met inzichtelijke data


Luister als bedrijf beter naar de klant en speel met beschikbare data slimmer in op diens behoefte. De tijden waarin bedrijven vanuit hun eigen expertise bedenken wat de klant nodig heeft, behoren tot het verleden.

Verras de klant met inzichtelijke data

De rol van bedrijven ten opzichte van de klant is onmiskenbaar veranderd. De blik dient niet meer enkel inside-out maar ook outside-in gericht te staan, stelt Mattijs van de Weijer van Graydon op het Jaarcongres Controlling 2017 in Bussum.


“Door verschillende bronnen op slimme wijze met elkaar te combineren ontstaan er waardevolle inzichten waar de klant baat bij heeft”, aldus Van de Weijer.

Topdown-benadering
Een bedrijf kan zichzelf op allerlei manieren presenteren. Menig bedrijf komt weg met een vlotte presentatie over kernwaarden. Kernwaarden als betrouwbaar en snelheid maken echter niet duidelijk wat de klant precies wil. Met de traditionele topdown-benadering verliezen bedrijven aan kennis en snelheid, stelt Van de Weijer.

Dataspecialist Graydon heeft enkele jaren geleden daarom besloten om het anders aan te pakken. Van de Weijer vertelt dat de leverancier van zakelijke informatie bezig is met de bedrijfstransformatie van ‘good’ naar ‘great’. In Nederland bedient het databedrijf 6.500 unieke klanten. Vroeger pretendeerde Graydon te weten wat de klant nodig had, nu stelt het juist de vraag wat data kan betekenen voor de klant.

360-graden-klantbenadering
Dat is een belangrijke verandering in mindset. “Niet langer hoort een bedrijf intern gefocust te zijn, maar vooral ook naar buiten te kijken”, vertelt Van de Weijer. “Het begint bij het definiëren van de behoefte van de klant door een 360 graden klantbenadering.”

Als voorbeeld geeft hij een restauranthouder, waaraan hij de vraag voorlegde: Op welke manier kun je de concurrentie het best voorblijven? “De eigenaar keek altijd op beoordelingssite Iens en samen hebben we stapsgewijs geanalyseerd hoeveel negatieve reacties een faillissement aannemelijk maken en hoe dit om te zetten ”, vertelt Van de Weijer. “Zo kreeg het restaurant op een slimme manier inzicht in zeer relevante data.”

Co-creatie
Als deze inzichten voor een klant gegenereerd zijn, dan rest de vraag: hoe gooi je het over de bühne? Co-creatie is het sleutelwoord. “Door samen te testen en fouten durven te maken krijg je nieuwe inzichten. Betrek daarin ook de klant”, raadt Van de Weijer aan. “Durf te luisteren naar de klant en daar op te anticiperen. Indien een klant met een vraag/opmerking/feedback of iets dergelijks komt, reageer niet met 'ja maar…' daar wordt de klant niet voldoende mee geholpen. Reageer met 'ja en…', om vervolgens samen een passende oplossing te vinden. Dit is een mindset die ervoor zorgt dat de klant zich gehoord voelt, verbonden wordt met het bedrijf en uiteindelijk voor een langere intensere relatie zal kiezen.”


Gerelateerde artikelen voor financials

06-10-2020 14:26

Het waarderen van een bedrijf kan knap lastig zijn, zeker in een periode van crisis. We vroegen een...

30-09-2020 10:44

"Zorg dat je er heel snel bij bent." Ronald Molendijk, spreker op FM Dag 2020.

30-09-2020 10:40

Coronacrisis versnelt ontwikkeling online bedrijfsonderwijs met als voordeel maximale kennisoverdrac...

30-09-2020 10:31

Een geslaagde digitale transformatie is meer dan de digitalisering van bestaande processen, producte...

30-09-2020 08:49

Acht verschillende bedrijfsculturen: in welke werkt u?

08-09-2020 07:55

Sijthoff Media heeft opleidingsinstituut, community-bouwer en uitgeverij Alex van Groningen overgeno...

29-07-2020 07:46

Hoe zorg je ervoor dat jij en je team komen tot de best mogelijke beslissingen?

28-07-2020 08:15

Modelleren en berekenen, Power BI en DAX: webinar van Excel MVP Tony de Jonker.

27-07-2020 14:48

Wil je hufterproof Excel-modellen maken dan moet je een andere mindsetting van werken in Excel aanme...

27-07-2020 14:38

Data is het nieuwe goud, maar aggregaat berekeningen in Excel laten dat goud glanzen.

27-07-2020 14:24

Ik heb Excel nog nooit op een rekenfoutje betrapt. Het is de onkunde van de gebruiker die zorgt voor...

27-07-2020 13:27

Kijk voorbij de dagelijkse eisen en ontdek de onbekende meerwaarde van Excel.