1. Home
  2. Artikelen
  3. Verras de klant met inzichtelijke data

Verras de klant met inzichtelijke data


Luister als bedrijf beter naar de klant en speel met beschikbare data slimmer in op diens behoefte. De tijden waarin bedrijven vanuit hun eigen expertise bedenken wat de klant nodig heeft, behoren tot het verleden.

Verras de klant met inzichtelijke data

De rol van bedrijven ten opzichte van de klant is onmiskenbaar veranderd. De blik dient niet meer enkel inside-out maar ook outside-in gericht te staan, stelt Mattijs van de Weijer van Graydon op het Jaarcongres Controlling 2017 in Bussum.


“Door verschillende bronnen op slimme wijze met elkaar te combineren ontstaan er waardevolle inzichten waar de klant baat bij heeft”, aldus Van de Weijer.

Topdown-benadering
Een bedrijf kan zichzelf op allerlei manieren presenteren. Menig bedrijf komt weg met een vlotte presentatie over kernwaarden. Kernwaarden als betrouwbaar en snelheid maken echter niet duidelijk wat de klant precies wil. Met de traditionele topdown-benadering verliezen bedrijven aan kennis en snelheid, stelt Van de Weijer.

Dataspecialist Graydon heeft enkele jaren geleden daarom besloten om het anders aan te pakken. Van de Weijer vertelt dat de leverancier van zakelijke informatie bezig is met de bedrijfstransformatie van ‘good’ naar ‘great’. In Nederland bedient het databedrijf 6.500 unieke klanten. Vroeger pretendeerde Graydon te weten wat de klant nodig had, nu stelt het juist de vraag wat data kan betekenen voor de klant.

360-graden-klantbenadering
Dat is een belangrijke verandering in mindset. “Niet langer hoort een bedrijf intern gefocust te zijn, maar vooral ook naar buiten te kijken”, vertelt Van de Weijer. “Het begint bij het definiëren van de behoefte van de klant door een 360 graden klantbenadering.”

Als voorbeeld geeft hij een restauranthouder, waaraan hij de vraag voorlegde: Op welke manier kun je de concurrentie het best voorblijven? “De eigenaar keek altijd op beoordelingssite Iens en samen hebben we stapsgewijs geanalyseerd hoeveel negatieve reacties een faillissement aannemelijk maken en hoe dit om te zetten ”, vertelt Van de Weijer. “Zo kreeg het restaurant op een slimme manier inzicht in zeer relevante data.”

Co-creatie
Als deze inzichten voor een klant gegenereerd zijn, dan rest de vraag: hoe gooi je het over de bühne? Co-creatie is het sleutelwoord. “Door samen te testen en fouten durven te maken krijg je nieuwe inzichten. Betrek daarin ook de klant”, raadt Van de Weijer aan. “Durf te luisteren naar de klant en daar op te anticiperen. Indien een klant met een vraag/opmerking/feedback of iets dergelijks komt, reageer niet met 'ja maar…' daar wordt de klant niet voldoende mee geholpen. Reageer met 'ja en…', om vervolgens samen een passende oplossing te vinden. Dit is een mindset die ervoor zorgt dat de klant zich gehoord voelt, verbonden wordt met het bedrijf en uiteindelijk voor een langere intensere relatie zal kiezen.”


Gerelateerde artikelen voor financials

11-02-2022 10:29

Op overnamepad? Wees je bewust van deze fiscale aspecten. Het kan je onderneming veel geld schelen....

11-02-2022 09:45

Hoe maakt u de kapitaalstructuur van de onderneming geschikt voor opvolging?

11-02-2022 09:37

Vijf pijlers van acquisitiestrategie, 3. Formulering van acquisitiecriteria en -randvoorwaarden (Acq...

11-02-2022 09:15

Drie tips om je business partners mee te nemen van rolling forecasting naar continuous planning.

11-02-2022 08:51

In dit tweede deel van de serie gaan we verder met vragen en antwoorden omtrent het maken van liquid...

15-11-2021 11:54

Je kunt weer klassikale trainingen volgen!

11-11-2021 10:01

Hoe kun je naast knap in je vak ook een inspirerende manager of partner worden? Want wie excelleert...

11-11-2021 09:57

Financieel management worstelt met thuiswerken en inclusiviteit.

11-11-2021 09:47

Een high performance manager is zowel visionair als praktijkgericht. Het profiel van deze excellente...

11-11-2021 09:30

Beter worden in forecasting? Dan is er allereerst meer aandacht nodig voor de gedragskant.

17-10-2021 14:09

P&C-expert Marco van Alfen deelt 4 stappen die nodig zijn om tot een data driven cultuur in forecast...

12-10-2021 11:56

IFRS en US GAAP worden hoe langer hoe meer gelijk getrokken. Overeenkomsten, verschillen, en tips.