1. Home
  2. Artikelen
  3. Zo boost je teamprestaties met 3 vragen

Zo boost je teamprestaties met 3 vragen


FM Dag 2019 - Topcoach Brian Farley neemt een groep financieel directeuren mee in het onderwerp teamprestaties.

Zo boost je teamprestaties met 3 vragen

“Je beïnvloed voortdurend je omgeving. Of je dingen nou wel doet of niet”, begint Farley. “Neem je wel of niet je telefoon op tijdens een meeting? Neem je wel of niet de moeite om een oprecht compliment te geven? Uiteindelijk dragen we daarmee allemaal bij aan het creëren van de bedrijfscultuur.”

Een cultuur kan hoofdzakelijk door angst gedreven zijn, zoals de ‘blame’-cultuur of de zesjescultuur. In dergelijke culturen wil je voorkomen dat je fouten maakt. Of omdat je positie in gevaar kan komen of omdat je de status quo niet wilt verstoren. “Dat gaat in tegen wat we als mensen eigenlijk willen bereiken. We zijn allemaal op zoek naar betekenis. Purpose. Iets groter dan onszelf. Het ergste wat kan gebeuren is ‘er niet toe doen’. Om betekenis te bereiken moeten we iets doen dat we best lastig vinden: samenwerken.”

In november 2010 werd Farley hoofdcoach van het Nederlands honkbalteam. In oktober 2011 werd Farley wereldkampioen met het Nederlands honkbalteam. “Het was het eerste Europese team dat ooit in deze sport de wereldkampioenschap won. Het was ook het eerste team dat wereldkampioen werd, dat geen speler aan het All-Star team mocht leveren”, aldus Farley. “We hadden geen All-Star spelers. Het team was de All-Star.”

“High performing team werken samen”, stelt Farley. Hier heeft niemand in de zaal bezwaar tegen. “Maar doen we het ook?” Hier blijft het wat stil onder de bezoekers. “Daar zit dus iets waar we wat mee kunnen”, zegt Farley. “Er zitten blijkbaar belemmeringen in het delen van kennis. Om elkaar beter te maken. Het team kan alleen beter worden als je elkaar ondersteunt en een groei mindset ontwikkelt voor het hele team.”

Een groei-mindset begint volgens de coach met de volgende drie vragen: 
1. Wat is je verlangen? 
2. Hoe wil je je omgeving laten groeien? 
3. Wat ben je bereid om te doen om dat te bereiken?  

In 2005 presteerde Farley’s team goed, maar de perceptie was dat ze nooit konden winnen van echte honkbal-landen, zoals Cuba, Japan en de Verenigde Staten. Hoe kon Farley die perceptie veranderen? Een groot obstakel was de snelheid waarmee echte tophonkballers werpen. “Ik wilde de perceptie van het team veranderen, zodat we een kans zouden maken in de finale. Ik kon geen succes garanderen, maar ik kon wel alles doen om het perfecte proces te creëren.” Farley had de passie om er alles aan te doen dat mogelijk te maken, zodat het team zou groeien. 

Farley schafte een pitching machine en ging met zijn team intensief trainen. “De truc was om steeds net iets verder buiten onze comfortzone te gaan en zo te groeien. Nu gingen we langzaam van goed naar uitstekend. Er ontstond flow.” Ook bootste Farley zoveel mogelijk de sfeer van het stadion na met gigantische speakers achter de spelers die afleidende en beledigende dingen riepen. “We waren niet continu bezig met het resultaat, maar met het proces”, besluit de succesvolle coach. “Op die manier hebben we de negatieve perceptie weten om te buigen naar positieve perceptie.”


Gerelateerde artikelen voor financials

13-01-2021 10:53

Er zijn maar drie redenen mogelijk die een vergadering zinvol maken.

13-01-2021 10:48

Het is beter zelf je bedrijf op te splitsen dan onder druk van financiers die een ánder (welbegrepen...

13-01-2021 10:22

Naast psychologische veiligheid zijn er vijf zogenaamde 'systemische’ behoeften om een team goed te...

13-01-2021 09:46

In responsieve organisaties wordt verandering niet gemanaged. Zij vindt organisch plaats, van binnen...

12-01-2021 12:13

De beurs als platform voor het internationale spel van ‘listing en de-listing’ doet tekort aan boeie...

17-12-2020 23:13

Veel organisaties worstelen ermee. Hoe groot is nou het risico? Hoe bepaal je dat?

17-12-2020 23:06

Managementkwaliteit van de hoogste baas bepaalt wel de productiviteit. De impact op andere strategis...

17-12-2020 22:51

Geen ‘one size fits all’-benadering, maar inzichten en tips waar iedereen wat uit kan halen.

17-12-2020 22:41

Tips en tricks voor het waarderen van een webshop of andere e-commerce investering.

16-12-2020 13:41

Brengt de pandemie de grootste trend sinds decennia in een volgende versnelling? Een update.

26-11-2020 12:49

Volg naast KPI's ook KRI's, risico's met een directe impact op je doelstelling: in vier stappen naar...

26-11-2020 12:35

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd door bedrijven in data analyse, maar halen we er genoeg ui...