1. Home
  2. Artikelen
  3. Storytelling voor accountants

Storytelling voor accountants


Storytellingexpert Tim van Leeuwerden vertelt op Accountancy Expo 2020 over storytelling voor accountants.

Storytelling voor accountants

Het is een klassiek beeld: de ondernemer die met een oude schoenendoos onder de arm aanklopt bij de accountant. Dit verandert steeds meer in dat van de digitale accountant die online samenwerkt met de ondernemer. Daarbij lezen apps voortaan bonnetjes en facturen in en verwerken die direct in de administratie.

Hoe houd je de ondernemer betrokken als het contact steeds meer via een beeldscherm verloopt? Met verhalen, zegt Tim van Leeuwerden. Hij is storytellingexpert en spreker tijdens Accountancy Expo op 23 juni 2020. Eerder studeerde hij af op zakelijke storytelling en ging hij het MKB hierover adviseren.

 
Wat is storytelling?
Wat houdt storytelling volgens hem in? Van Leeuwerden: “Ik zou eigenlijk willen beginnen met wat het niet is. Zo vertel ik mijn klanten altijd dat het iets anders is dan het verkopen van een slap praatje is of een trucje om mensen te verleiden. Dat is het niet en zo moet je storytelling ook niet invullen.”

Hij ziet storytelling juist als het bieden van transparantie. “Iedere accountant kent de slogan: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Met storytelling kun je het in tegenstelling tot de fiscus wél leuker maken. Je doet dat door inzichtelijk te maken waar een klant zich begeeft in het klantproces.”

Storytellingmethode
Gebruik je daarvoor een bepaalde storytellingmethode? Van Leeuwerden: “Je maakt bij storytelling een verhaal van het klantproces. Dit zijn geen verhalen die beginnen met ‘Er was eens …’ Wel kijk je terug op wat je al hebt gehad, sta je stil bij waar je nu bent en kijk je vooruit naar wat komen gaat.”

Ook is er, zoals in de oervorm van het verhaal, altijd een hoofdpersoon. “In clichétermen noem je dat de held. Voor de accountant is dat de ondernemer die centraal staat binnen het klantproces. Het gaat erom dat hij zich kan relateren aan het verhaal. En dat hij zich betrokken voelt bij het proces.”

Voorbeeld storytelling
Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Een voorbeeld dat zich opdringt, is elektronicareus Coolblue. Na het maken van een bestelling krijg je een video te zien over de reis die het pakketje maakt naar je voordeur. Van ‘beginbaas’ tot klantenservicemedewerker: het klantproces krijgt een menselijk gezicht.

Van Leeuwerden: “Dit is een goed voorbeeld van de toegevoegde waarde van storytelling tijdens het klantproces. Waar misschien niet iedereen gecharmeerd is van de joviale attitude van zo’n bedrijf, kun je niet ontkennen dat Coolblue op elk moment van de klantreis volledige transparantie biedt.”

Volgens de storytellingexpert kan dit leiden tot tevreden klanten. “Je weet op elk moment waar je aan toe bent en dat is wat klanten willen, ook in de accountancy. Dit, gecombineerd met een menselijke factor in het klantproces, maakt dat veel mensen het proces hoger waarderen dan dat van concurrenten.”

Storytellingworkshop
Coolblue is een retailbedrijf. Maar juist ook accountants kunnen volgens Van Leeuwerden hun klantproces vatten in een verhaal. Tijdens Accountancy Expo zal hij daar in zijn storytellingworkshop meer over vertellen. Zo zal hij met de deelnemers het klantproces vatten in een verhaal. Schrijf je hier in.

Van Leeuwerden denkt dat de digitale accountant hiermee nog meer waarde kan toevoegen. “Het is moeilijker om verbinding te voelen met een digitaal systeem dan met een mens van vlees en bloed. Dat maakt het des te belangrijker dat je met verhalen de klantervaring menselijk maakt.”


Gerelateerde artikelen voor financials

06-09-2021 10:11

Bij email compromise-fraude wordt de identiteit van een topman binnen een bedrijf als het ware gekaa...

06-09-2021 09:42

In 'Als het er echt om gaat' bespreekt Wimjan Bos verschillende visies op risicomanagement.

06-09-2021 09:35

Effectief risico's beheersen doe je in de diepte: door controle en audit, in drie lijnen. Hoe en waa...

06-09-2021 09:19

De slager moet zeker wél zijn eigen vlees keuren: misvattingen over risicomanagement.

29-07-2021 07:27

Goed personeel vinden en binden hoort ook op de radar van de controller.

29-07-2021 07:21

Voorbereiden op het einde van de coronacrisis, stap 1: liquiditeit op orde.

29-07-2021 07:18

Risico’s bij het herstarten van de economie zijn er genoeg. Ben je daar als financial al alert op?

07-07-2021 13:44

Wat houdt je als leider staande in alle hectiek van vandaag? Moed en lef zijn essentieel, bleek tijd...

07-07-2021 11:54

Waarom floreren sommige ideeën van meet af aan, terwijl andere razendsnel ter ziele gaan? Verbeter d...

07-07-2021 11:23

Zes tips om je invloed te vergroten door effectief stakeholdermanagement.

01-07-2021 14:31

Sijthoff Media heeft het cursusaanbod NBA Opleidingen overgenomen van de Koninklijke Nederlandse Ber...

11-06-2021 10:02

De rol van Power BI, nieuwe features en andere ontwikkelingen in het favoriete gereedschap van finan...