1. Home
  2. Artikelen
  3. Storytelling voor accountants

Storytelling voor accountants


Storytellingexpert Tim van Leeuwerden vertelt op Accountancy Expo 2020 over storytelling voor accountants.

Storytelling voor accountants

Het is een klassiek beeld: de ondernemer die met een oude schoenendoos onder de arm aanklopt bij de accountant. Dit verandert steeds meer in dat van de digitale accountant die online samenwerkt met de ondernemer. Daarbij lezen apps voortaan bonnetjes en facturen in en verwerken die direct in de administratie.

Hoe houd je de ondernemer betrokken als het contact steeds meer via een beeldscherm verloopt? Met verhalen, zegt Tim van Leeuwerden. Hij is storytellingexpert en spreker tijdens Accountancy Expo op 23 juni 2020. Eerder studeerde hij af op zakelijke storytelling en ging hij het MKB hierover adviseren.

 
Wat is storytelling?
Wat houdt storytelling volgens hem in? Van Leeuwerden: “Ik zou eigenlijk willen beginnen met wat het niet is. Zo vertel ik mijn klanten altijd dat het iets anders is dan het verkopen van een slap praatje is of een trucje om mensen te verleiden. Dat is het niet en zo moet je storytelling ook niet invullen.”

Hij ziet storytelling juist als het bieden van transparantie. “Iedere accountant kent de slogan: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Met storytelling kun je het in tegenstelling tot de fiscus wél leuker maken. Je doet dat door inzichtelijk te maken waar een klant zich begeeft in het klantproces.”

Storytellingmethode
Gebruik je daarvoor een bepaalde storytellingmethode? Van Leeuwerden: “Je maakt bij storytelling een verhaal van het klantproces. Dit zijn geen verhalen die beginnen met ‘Er was eens …’ Wel kijk je terug op wat je al hebt gehad, sta je stil bij waar je nu bent en kijk je vooruit naar wat komen gaat.”

Ook is er, zoals in de oervorm van het verhaal, altijd een hoofdpersoon. “In clichétermen noem je dat de held. Voor de accountant is dat de ondernemer die centraal staat binnen het klantproces. Het gaat erom dat hij zich kan relateren aan het verhaal. En dat hij zich betrokken voelt bij het proces.”

Voorbeeld storytelling
Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Een voorbeeld dat zich opdringt, is elektronicareus Coolblue. Na het maken van een bestelling krijg je een video te zien over de reis die het pakketje maakt naar je voordeur. Van ‘beginbaas’ tot klantenservicemedewerker: het klantproces krijgt een menselijk gezicht.

Van Leeuwerden: “Dit is een goed voorbeeld van de toegevoegde waarde van storytelling tijdens het klantproces. Waar misschien niet iedereen gecharmeerd is van de joviale attitude van zo'n bedrijf, kun je niet ontkennen dat Coolblue op elk moment van de klantreis volledige transparantie biedt.”

Volgens de storytellingexpert kan dit leiden tot tevreden klanten. “Je weet op elk moment waar je aan toe bent en dat is wat klanten willen, ook in de accountancy. Dit, gecombineerd met een menselijke factor in het klantproces, maakt dat veel mensen het proces hoger waarderen dan dat van concurrenten.”

Storytellingworkshop
Coolblue is een retailbedrijf. Maar juist ook accountants kunnen volgens Van Leeuwerden hun klantproces vatten in een verhaal. Tijdens Accountancy Expo zal hij daar in zijn storytellingworkshop meer over vertellen. Zo zal hij met de deelnemers het klantproces vatten in een verhaal. Schrijf je hier in.

Van Leeuwerden denkt dat de digitale accountant hiermee nog meer waarde kan toevoegen. “Het is moeilijker om verbinding te voelen met een digitaal systeem dan met een mens van vlees en bloed. Dat maakt het des te belangrijker dat je met verhalen de klantervaring menselijk maakt.”


Gerelateerde artikelen voor financials

13-04-2021 11:38

De lessen van Joost Gietelink, CFO Enza Zaden, die alweer 4 jaar meeloopt in het innovatieve familie...

13-04-2021 11:32

De Financehub-module ‘Wat is Big Data’ geeft inzicht over de inzet van (big) data binnen bedrijven.

13-04-2021 11:23

CFO TV, de tweede uitzending. Over de overeenkomsten tussen CFO én Formule 1-coureur. Gezamenlijk do...

13-04-2021 11:18

In de allereerste aflevering van CFO TV zijn Paul Verhagen, Ingrid Tigchelaar en Roel Haverland te g...

13-04-2021 10:01

In dit tweede deel van de serie gaan we verder met vragen en antwoorden omtrent het maken van liquid...

08-04-2021 09:18

Risicomanagement negatief? Zeker niet, maar alleen als risicomanagers naar een geïntegreerde benader...

18-03-2021 10:29

Zeker 70 op de 100 fusies en overnames mislukken. Na de transactie moeten tenminste HR en de financi...

17-03-2021 14:09

P&C-expert Marco van Alfen deelt 4 stappen die nodig zijn om tot een data driven cultuur in forecast...

17-03-2021 13:55

Als gevolg van Covid zijn veel organisaties in zwaar weer gekomen, waarmee het bestuur met allerlei...

17-03-2021 13:47

Met stip op nummer 1: infectieziekten. Op langere termijn zal klimaatverandering grote impact hebben...

17-03-2021 13:01

Risicomanagement negatief? Zeker niet, maar alleen als risicomanagers naar een geïntegreerde benader...

12-03-2021 11:56

IFRS en US GAAP worden hoe langer hoe meer gelijk getrokken. Overeenkomsten, verschillen, en tips.