1. Home
  2. Artikelen
  3. 3 tips voor succesvol risicomanagement

3 tips voor succesvol risicomanagement


In een gezond bedrijf moet risicomanagement structureel aandacht krijgen. Het probleem: de meeste mensen vinden het totaal geen boeiend onderwerp. Een finance & risicomanager die aankomt met een risicoanalyse is een brenger van onheil. De sleutel om dit te doorbreken is goede communicatie.

3 tips voor succesvol risicomanagement

Tijdens de vijfdaagse opleiding risicomanagement van Alex van Groningen komt het onderwerp ‘het integreren van risicomanagement’ uitgebreid aan bod. Topdocent en risk-expert Urjan Claassen geeft alvast 3 tips die kunnen voorkomen dat risk management verzandt tot ‘vaktechnische eendagsvlieg’.
 
1. Kies de juiste invalshoek
“Het is belangrijk om allereerst een duidelijk onderscheid te maken tussen conformance en performance”, aldus Claassen. “Conformance is risicomanagement omdat het moet. Performance draait om het willen bereiken van een doel en het mijden van risico’s die dat in de weg staan.”
 
Het invullen van het belastingformulier is een typisch voorbeeld van conformance. De meeste mensen stellen het uit totdat de deadline heel dichtbij komt. Het boeken van een vakantie daarentegen is een voorbeeld van performance. Dat doen mensen maanden of soms wel een jaar van te voren omdat ze willen voorkomen dat vervelende verrassingen roet in het eten gooien. 

 

Verstevig groei, waarborg continuïteit en voorkom verrassingen

Ontdek in vijf dagen alle facetten van integraal risicomanagement. Scan jouw organisatie op risico’s en stel een beheersplan op. Verstevig groei en waarborg continuïteit. Zo ervaar jij wat de belangrijkste stappen zijn naar succesvol risicomanagement.

Bekijk het programma

Wat kunt u daarmee in uw organisatie? Claassen: “Kijk eerst naar wat er belangrijk is voor een manager. Voor een verzekeraar is dat bijvoorbeeld klanttevredenheid. Dat wordt sterk beïnvloedt door hoe snel de verzekeraar claims uitbetaalt. Dat is een onderwerp waar u met een manager over in gesprek moet gaan. Communicatie is key. Kom niet aanzetten met compliance issues, maar maak duidelijk dat u de manager gaat helpen zijn/haar doelen te realiseren. Wat is de ondergrens waarop klanten tevreden blijven? Bijvoorbeeld een 7,5. Maar de manager wilt graag minimaal een 8 scoren. Wat kan er allemaal gebeuren waardoor die score omlaag zou gaan en welke maatregelen kunt u nemen om die risico’s te mitigeren?” 
    
De echte pijnpunten zitten meestal op strategisch niveau, niet op transactieniveau. Niet één klant wordt verkeerd geholpen, maar 20.000 klanten.

2. Zorg voor integratie met de planning & controlcyclus
Om risicomanagement te integreren is het belangrijk aan te sluiten bij bestaande ‘producten’, zoals maandrapportages, projectrapportages of forecasts. “Ga niet apart een risicorapportage opstellen”, zegt Claassen. “Stel, uw organisatie heeft een project lopen waarover u rapporteert als controller. U bespreekt dit periodiek met het management waarbij u langs een aantal pilaren – zoals tijd, budget en kwaliteit – de issues bespreekt. Voeg dan ook de pilaar ‘risk’ toe. U zit toch al bij elkaar om het project te bespreken, dus dat is een gouden kans om de belangrijkste risico’s langs te lopen.”

3. Stem de boodschap af op het aandachtsgebied van de ontvanger
Bepaal altijd eerst voor wie welke boodschap relevant is. Een directielid bijvoorbeeld moet het bedrijf vanuit een bepaald abstractieniveau bestuderen, dus te veel detail is voor hem/haar niet geschikt. Bij iemand op operationeel niveau kunt u meer in detail treden. Voor bijvoorbeeld een opleider is het verliezen van een licentie een strategisch risico. Dat vertaalt zich in een groot aantal ‘kleinere’ risico’s, zoals: 
– Het slagingspercentage is te laag;
– Werving van opleiders/docenten is van onvoldoende niveau;
– Het examen is te makkelijk.

Het is ook belangrijk de juiste taal te spreken die een manager begrijpt. Een arts legt de diagnose aan de patiënt ook niet uit in het Latijn. Een taal die begrepen wordt draagt bij aan meer begrip en draagvlak. Bij een project bij een gemeente zou het bijvoorbeeld kunnen gaan over aanbestedingen, ziekteverzuim of schommelende grondstofprijzen, zaken die kunnen leiden tot een overschrijding van het budget of de duur van het project.

“Tot slot, houd het klein”, besluit Claassen. “Pas wanneer er grote afwijkingen van het plan zijn willen de mensen in de business een verhaal horen, maar ze willen vooral niet lastiggevallen worden met alle details. Risicomanagement gaat over praten, over effectief communiceren. Doe alleen de dingen die bij mensen landen. Pas andere labels toe als dat nodig is om de boodschap over te brengen. Anders is het zonde van uw tijd en energie.”
 

 Urjan Claassen is een veel gevraagd adviseur en spreker over het inrichten van operationeel   risicomanagement. Urjan Claassen is gestart als assistent-controller bij Philips Electronics N.V. waarna hij de   overstap gemaakt heeft naar de openbare accountantspraktijk van Andersen. Hier heeft hij zich   gespecialiseerd in jaarrekeningcontroles, financiële due diligence onderzoeken en IT-auditing. Deze   specialisaties heeft Urjan voortgezet binnen KPMG Information Risk Management. Urjan is in 2005 gestart   met Clascon Audit & Consulting, een adviesbureau gespecialiseerd in risicomanagement. Daarnaast is hij   universitair docent Advanced Auditing aan de Nyenrode Business Universiteit en adviseur voor het IFAC   (International Federation of Accounts) te New York op het gebied van risk & control systems.

 

 

Verstevig groei, waarborg continuïteit en voorkom verrassingen

Ontdek in vijf dagen alle facetten van integraal risicomanagement. Scan jouw organisatie op risico’s en stel een beheersplan op. Verstevig groei en waarborg continuïteit. Zo ervaar jij wat de belangrijkste stappen zijn naar succesvol risicomanagement.

Bekijk het programma

Gerelateerde artikelen voor financials

13-01-2021 10:53

Er zijn maar drie redenen mogelijk die een vergadering zinvol maken.

13-01-2021 10:48

Het is beter zelf je bedrijf op te splitsen dan onder druk van financiers die een ánder (welbegrepen...

13-01-2021 10:22

Naast psychologische veiligheid zijn er vijf zogenaamde 'systemische’ behoeften om een team goed te...

13-01-2021 09:46

In responsieve organisaties wordt verandering niet gemanaged. Zij vindt organisch plaats, van binnen...

12-01-2021 12:13

De beurs als platform voor het internationale spel van ‘listing en de-listing’ doet tekort aan boeie...

17-12-2020 23:13

Veel organisaties worstelen ermee. Hoe groot is nou het risico? Hoe bepaal je dat?

17-12-2020 23:06

Managementkwaliteit van de hoogste baas bepaalt wel de productiviteit. De impact op andere strategis...

17-12-2020 22:51

Geen ‘one size fits all’-benadering, maar inzichten en tips waar iedereen wat uit kan halen.

17-12-2020 22:41

Tips en tricks voor het waarderen van een webshop of andere e-commerce investering.

16-12-2020 13:41

Brengt de pandemie de grootste trend sinds decennia in een volgende versnelling? Een update.

26-11-2020 12:49

Volg naast KPI's ook KRI's, risico's met een directe impact op je doelstelling: in vier stappen naar...

26-11-2020 12:35

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd door bedrijven in data analyse, maar halen we er genoeg ui...