1. Home
  2. Artikelen
  3. Klantfactoring of supply chain finance, een doodlopende weg?

Klantfactoring of supply chain finance, een doodlopende weg?


Supply chain finance en factoring van klantfacturen winnen in Nederland al jaren aan populariteit. Finance- en procurementspecialist Eva Borstlap denkt dat bedrijven beter een andere weg kunnen inslaan. “Het is absoluut een laatste redmiddel.”

Klantfactoring of supply chain finance, een doodlopende weg?

Een liquiditeitstekort is vaak de reden dat bedrijven hun toevlucht zoeken tot supply chain finance of factoring. Volgens Eva Borstlap heeft een onderneming dan een ander probleem. “Een liquiditeitstekort duidt er vaak op dat er iets fundamenteels mis is met je onderliggende bedrijfsvoering.”

Hoewel supply chain finance het liquiditeitsprobleem kan oplossen, komt daar volgens de partner van Cash Discovery een ander probleem voor in de plaats. “Met supply chain finance heb je geen goed zicht meer in je lang- en kortlopende verplichtingen.”

Gunstige impact

Borstlap legt uit dat de betaling aan een leverancier dan verloopt via een bank of andere tussenpersoon die bijvoorbeeld na 180 dagen in plaats van 30 betaald wordt. Deze tussenpersoon kan de leverancier dan al na 30 dagen betalen, vaak tegen een korting.

In je werkkapitaal, dat eigenlijk voor kortlopende verplichtingen bedoeld is, neem je deze 180 dagen op en dit levert voor dat jaar een gunstige impact op je vrije kasstroom op.

Piramidespel

Maar er zijn voetangels en klemmen, benadrukt Borstlap. “Je moet dit kunstje elk jaar herhalen om hetzelfde effect op de vrije kasstroom te bewerkstelligen. Hiermee heeft dit instrument iets weg van een piramidespel.”

“Wanneer je dit instrument voor een groot deel van je kosten inzet en je omzet valt ineens weg, dan kun je negatief verrast worden door de omvang van het totaal aan langlopende verplichtingen. Dit resulteert in een extra negatieve druk op de liquiditeitspositie.”

Belangrijkste klantmoment

Met factoring wordt volgens Borstlap het belangrijkste klantmoment weggegeven, namelijk het betalen van de factuur. “Als klanten niet of laat betalen, wil je weten waarom dat zo is. Vaak heeft het te maken met ontevredenheid over het product of een levering.”

 
Als ondernemer streef je natuurlijk naar tevreden klanten. Borstlap adviseert dan ook om je klanten te betrekken bij je dienstverlening. “Het proces rond facturering is een kans op gratis feedback”, zegt de finance-expert. “Bovendien is factoring een megadure oplossing. Als je een marge van 4% hebt, verlies je al gauw de helft indien je een factoringpartij inschakelt.”

Trucjes

Hebben sommige mkb’ers nog wel de luxe om zonder dit soort ‘trucjes’ te opereren? Grote klanten kunnen hun betalingstermijnen oprekken en dreigen over te stappen naar een andere partij indien de ondernemer hier niet akkoord mee gaat.

Borstlap erkent het bestaan van de problematiek, maar stelt dat de mkb’er simpelweg een open gesprek aan zal moeten gaan. “Laat zien wat jouw positie is en hoe de aanpassing van hun beleid jouw liquiditeitspositie verandert.”

Mooie beloftes

“Vaak hebben grote partijen allerlei mooie beloftes over maatschappelijk verantwoord ondernemen en een duurzaam leveranciersbeleid. Probeer hen hieraan te houden, eventueel door op te trekken met andere leveranciers. Mijn ervaring is dat een open gesprek beter werkt dan dreigen met rentenota’s en deurwaarders.”

Foto: Unsplash


Gerelateerde artikelen voor financials

26-11-2020 12:49

Volg naast KPI's ook KRI's, risico's met een directe impact op je doelstelling: in vier stappen naar...

26-11-2020 12:35

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd door bedrijven in data analyse, maar halen we er genoeg ui...

26-11-2020 12:27

Waarom blijven we eikels als leiders aanstellen? Hun val is onherroepelijk, en altijd met disproport...

26-11-2020 12:16

Continuous planning in crisistijd: 5 tips om je business partners mee te nemen in de aansturing van...

26-11-2020 11:38

Cedeo, de kwaliteitsauditor voor opleiders, verleent haar erkenning aan opleidingsinstituut Alex van...

10-11-2020 15:45

Verbinding is cruciaal voor succes, ook als organisatie. Waarom heeft het zo'n impact?

10-11-2020 15:24

"Wat we nu aan digitalisering zien, is nog maar het topje van de ijsberg." Albert-Jan Kroezen, Direc...

10-11-2020 15:19

CFOs en risk managers die de psychologische dimensie van risk negeren brengen daarmee hun bedrijf in...

06-10-2020 14:26

Het waarderen van een bedrijf kan knap lastig zijn, zeker in een periode van crisis. We vroegen een...

30-09-2020 10:44

"Zorg dat je er heel snel bij bent." Ronald Molendijk, spreker op FM Dag 2020.

30-09-2020 10:40

Coronacrisis versnelt ontwikkeling online bedrijfsonderwijs met als voordeel maximale kennisoverdrac...

30-09-2020 10:31

Een geslaagde digitale transformatie is meer dan de digitalisering van bestaande processen, producte...