1. Home
  2. Artikelen
  3. Jaarverslagenonderzoek: veel clichéteksten en weinig betekenis

Jaarverslagenonderzoek: veel clichéteksten en weinig betekenis


De meeste beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen blijven gesloten over hun beleidskeuzes, enkele uitzonderingen daargelaten.

Jaarverslagenonderzoek: veel clichéteksten en weinig betekenis

Dit blijkt wederom uit de 23e editie van het jaarverslagenonderzoek, uitgevoerd door het Lectoraat Public Relations van Hogeschool Leiden. 

Weinig ondernemingen slagen er in buiten clichéteksten te blijven en betekenisvol te communiceren over uitdagingen waar elke organisatie voor staat inzake: strategie, duurzaamheid, innovatie, diversiteit, klanten, HRM, benchmarking en leiderschap.
 
Duurzaamheid als PR-instrument?
Jaarverslaganalyse van de 75 ondernemingen die aan de AEX, AMX en Ascx genoteerd zijn laat zien dat – na bedrijfsstrategie – duurzaamheid de meeste inhoudelijke aandacht krijgt in het jaarverslag. Meer dan, achtereenvolgens, klanten, innovatie, HRM, diversiteit, benchmarking en leiderschap:
 
Transparantie per dimensie in jaarverslagen 2017 in rapportcijfers: 

De opkomst van duurzaamheid is geen verrassing voor Piet Hein Coebergh, samensteller van het onderzoek: “Duurzaamheid is al jaren een thema waar bedrijven veel over communiceren, merkwaardig genoeg vaak in aparte jaarverslagen. Met de opkomst van integrated reporting combineren steeds meer toonaangevende ondernemingen hun duurzaamheidsverhaal met algemene strategische informatie. Toch staat het thema duurzaamheid inhoudelijk nog in de kinderschoenen. Zo noemt meer dan de helft van de onderzochte ondernemingen in het jaarverslag geen enkele standaard in duurzaamheid. De meest genoemde standaard (20% van de 75 ondernemingen) betreft de Sustainable Development Goals van de VN. Daarna volgen de G4 Sustainability Reporting Guidelines met 17,3 procent en de Dow Jones Sustainability Index met 9,3 procent.”
 
Financials blaken van zelfvertrouwen
Een decennium na het uitbreken van de financiële crisis blaken de financiële dienstverleners in Nederland weer van het zelfvertrouwen. ABN AMRO heeft het hoogste resultaat (7,6) van alle top-75 ondernemingen, met ING als tweede (7,5) en Nationale Nederlanden als zesde (met een 6,8) van de acht bedrijven die een voldoende scoorden in dit onderzoek. Daar hadden ING en ABN Amro overigens wel respectievelijk 459 en 393 pagina’s voor nodig; koplopers in dikte en ruim boven het toch al forse gemiddelde van 195 (pdf-)pagina’s per top-75 beursgenoteerd jaarverslag. 

Ook andere dienstverleners als Randstad (vorig jaar eerste, nu vierde met een 7,3) , KPN (vijfde met een 7,2) en Sligro (achtste met een 5,6) scoorden bovengemiddeld. De eveneens door Nederlanders aangestuurde multinationals DSM (derde met een 7,4) en Unilever (zevende met een 6,5) scoorden als vanouds hoog. Wanneer een onderneming de weg naar succes kwijt lijkt op de beurs is dat vaak ook te merken aan afnemende transparantie, zoals Akzo Nobel dat van de vierde naar de vijfenvijftigste plek daalt.
 
Het gehele rapport is te downloaden via: www.hsleiden.nl/pr-en-social-media/publicaties


Gerelateerde artikelen voor financials

13-01-2021 10:53

Er zijn maar drie redenen mogelijk die een vergadering zinvol maken.

13-01-2021 10:48

Het is beter zelf je bedrijf op te splitsen dan onder druk van financiers die een ánder (welbegrepen...

13-01-2021 10:22

Naast psychologische veiligheid zijn er vijf zogenaamde 'systemische’ behoeften om een team goed te...

13-01-2021 09:46

In responsieve organisaties wordt verandering niet gemanaged. Zij vindt organisch plaats, van binnen...

12-01-2021 12:13

De beurs als platform voor het internationale spel van ‘listing en de-listing’ doet tekort aan boeie...

17-12-2020 23:13

Veel organisaties worstelen ermee. Hoe groot is nou het risico? Hoe bepaal je dat?

17-12-2020 23:06

Managementkwaliteit van de hoogste baas bepaalt wel de productiviteit. De impact op andere strategis...

17-12-2020 22:51

Geen ‘one size fits all’-benadering, maar inzichten en tips waar iedereen wat uit kan halen.

17-12-2020 22:41

Tips en tricks voor het waarderen van een webshop of andere e-commerce investering.

16-12-2020 13:41

Brengt de pandemie de grootste trend sinds decennia in een volgende versnelling? Een update.

26-11-2020 12:49

Volg naast KPI's ook KRI's, risico's met een directe impact op je doelstelling: in vier stappen naar...

26-11-2020 12:35

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd door bedrijven in data analyse, maar halen we er genoeg ui...