“Mijn werk gaat veel meer over de business dan over de cijfers. Wie vandaag de dag kiest voor finance, kiest impliciet voor bedrijfskunde”, stelt Lennaert Koch (39), de financiële man bij Helloprint.nl, het online printplatform met een jaaromzet van 50 miljoen euro.
Creëer waarde
“Hoe kunnen we meer waarde creëren voor de business?” Dat is de vraag waar het om draait voor mij. Cijfers zijn daarbij dienend. Het gaat er vooral om cijfers en statistieken te gebruiken om plannen voor de organisatie te verbeteren. Welke kansen leggen ze bloot? En welke bedreigingen? Een goede financial controller is daarom een business controller die mensen kan beïnvloeden en enthousiasmeren voor zijn plannen.’’
Kom met een goed verhaal
“De kunst is om collega’s te inspireren met je verhaal, zodat ze zich achter je plannen scharen. Dat betekent dat je vooral een goed verhaal moet hebben, gelegitimeerd door de cijfers. En je moet in staat zijn een brug te slaan tussen finance en de business.
‘‘Je moet in staat zijn een brug te slaan tussen finance en de business’’
Met een goed verhaal maak je duidelijk waarom die kans er is en wat de organisatie kan doen om die te verzilveren. Vervolgens gaan de productmanagers er mee aan de slag om een nieuwe dienst of een nieuw product te realiseren. Dat is wat mij betreft het ideale scenario voor een finance of een business controller.”
Houd het simpel
“Een goed verhaal is gebouwd rondom de business drivers en de vraag wat het idee betekent voor klanten. Niet alleen voor interne klanten, maar uiteraard ook voor externe. Zie het als een pitch richting een investeerder. Je krijgt één minuut om je boodschap zodanig voor het voetlicht te brengen, dat toehoorders er mee weglopen. Houd het dus super simpel.”