1. Home
  2. Artikelen
  3. Digitale transformatie: maar één kans om het goed te krijgen

Digitale transformatie: maar één kans om het goed te krijgen


Het kost maar één klik: gebruikers stemmen, vergelijken en ranken dat het een lieve lust is. Welke strategie of middelen een bedrijf ook inzet, het is de gebruiker die het laatste woord heeft: hij bestelt, abonneert of zegt op.

Digitale transformatie: maar één kans om het goed te krijgen

Tastbare voordelen voor de gebruiker zijn de drijvende kracht achter de digitale transformatie. Dat is nu al het geval en wordt in 2018 alleen maar duidelijker. Yann Toutant, CEO van Econocom Nederland, bespreekt deze en andere gerelateerde trends die hij ziet voor komend jaar.

In een tijd waar de gebruiker meer en meer noten op zijn zang heeft, is het allereerste moment van gebruik meteen ook hét moment van waarheid. Er is, meer dan ooit, geen herkansing voor een goede eerste indruk te maken.

Voor alles een app
Mensen raken hun mobiel meer dan 800 keer per dag aan, de interactie met onze klanten vindt dan ook steeds vaker plaats op de mobiele platforms. Er worden tegenwoordig nauwelijks nog elektronische apparaten zonder een bijbehorende app gemaakt. Zo ken ik iemand die bijvoorbeeld een vleesthermometer heeft, die een berichtje naar zijn smartphone stuurt als het vlees op zijn barbecue gaar is. Er is voor alles een app, en we bedienen onze apparaten steeds vaker met onze smartphone. De komende vijf jaar zal het aantal verbonden apparaten exponentieel blijven toenemen. Mobiel is zo een van de grootste aanjagers van het Internet of Things.

De kwaliteit van de ervaring maakt hierbij het verschil. De digitale transformatie is alleen succesvol als de gebruiker er voordeel uit haalt. Dat is de gebruikersrevolutie. De winnaars zijn de bedrijven die het leven van de gebruiker beter maken door ze een makkelijke of misschien wel spannende ervaring te bieden.

De magische klik
Daarbij draait het om de magische klik, de impact van een intuïtieve digitale oplossing die naadloos aansluit op de verwachting en behoefte van de gebruiker. Het is een moment van gebruikersgeluk waarbij technologie zijn belofte echt waarmaakt. En dat is hét moment dat de investering in technologie het gewicht in goud waard is.

Daarnaast zien we dat verschillende soorten informatie gecombineerd worden tot een nieuwe dienst. Spotify houdt bijvoorbeeld bij wanneer de artiesten waar je veel naar luistert optreden. Ook Songkick en de nieuwe app van Ticketmaster houden jouw luistergedrag bij en sturen je  je een push-notificatie zodra tickets voor optredens van jouw favoriete artiest in de voorverkoop gaan. En heb je al eerder tickets voor die artiest gekocht, krijg je ,eerder dan anderen, de mogelijkheid om tickets voor een concert te kopen..

Plug and pray wordt (eindelijk) plug and play
Dit combineren van informatie sluit aan op de behoefte aan een naadloze gebruikerservaring. Plug and pray moet nu echt plug and play worden. Wanneer je gaat vergaderen via videoconferencing, dan wil je niet een half uur bezig zijn met verbinden, om er vervolgens na tien minuten weer uit gegooid te worden. Er is geen tweede kans meer om het goed te krijgen: het moet gewoon werken.

Wanneer je bijvoorbeeld een vergadering in je Outlook-agenda zet en je voert de vergaderlocatie in, dan moet alles werken op het moment dat je de ruimte betreedt: het licht, de videoverbinding, het scherm, de camera, alles!. Als je een nieuwe smartphone of laptop gaat gebruiken, dan moeten al je software, instellingen en bestanden direct beschikbaar zijn. In de B2C-wereld is de customer experience al de norm. In de B2B-wereld tolereren we nog te vaak dat het niet niet helemaal werkt zoals het moet. Hier komt de komende jaren eindelijk een eind aan. Om dit te realiseren, komt het beheer van de middelen bij derdente liggen: je koopt een prestatie in plaats van een product en dat kan alleen als iemand bereid is het prestatierisico op zich te nemen voor een vast, maandelijks bedrag.

Visuele informatie
Het visualiseren van informatie is een trend die al een aantal jaar speelt. Content wordt steeds vaker gevisualiseerd in de vorm van infographics of video en vervolgens getoond op integrale signage-oplossingen. De distributie van deze visuele informatie zal de komende tijd intelligenter worden en steeds meer in onze dagelijkse praktijk worden ingebed. Digital signage wordt meer dan alleen een scherm dat informatie toont: het wordt een ervaring en het wordt intelligenter. Wanneer je bijvoorbeeld op een vliegveld door de douane gaat, is het goed mogelijk dat jedoor een tunnel loopt met allerlei video’s die je aandacht trekken. Tegelijkertijd wordt je gescand en aan het eind van de tunnel weten de autoriteiten wie je bent, dankzij gezichtsherkenningstechnologie. De content op de schermen kan bovendien worden afgestemd op het vliegtuig dat zojuist is geland. Passagiers uit Dubai die landen in Spanje, krijgen zo andere content voorgeschoteld dan de passagiers uit Nederland. De gebruiker komt steeds meer centraal te staan.


Gerelateerde artikelen

5 stappen in Power BI (3) Visualisaties

02-06-2020 12:40

Best practices voor visualisaties: webinar van Excel MVP Tony de Jonker.

5 stappen in Power BI (2) Modelleren en berekenen

29-05-2020 11:23

Modelleren en berekenen, Power BI en DAX: webinar van Excel MVP Tony de Jonker.

De echte waarde van Power BI

29-05-2020 11:19

Je wilt bij BI-projecten zo snel mogelijk naar de niveaus delen en visualiseren, waar de waardecreat...

Visualiseren, de kunst van het verleiden (1)

29-05-2020 11:16

Visualiseren in Excel en Power BI, deel 1: de rol van hiërarchieën.

Visualiseren, de kunst van het verleiden (2)

29-05-2020 07:42

Visualiseren in Excel en Power BI, deel 2: schakelen tussen hiërarchieën.

5 stappen in Power BI

15-05-2020 13:00

Webinar van Excel MVP Tony de Jonker ontsluit de geheimen van Power BI (1)

De 8 do's en 8 don'ts bij een doorstart

15-05-2020 12:09

Wordt er in uw bedrijf een doorstart overwogen of voorbereid? Dan is het verstandig onderstaande vui...

Betere rapportages met Excel en Power BI

08-05-2020 10:56

Excel MVP Tony de Jonker's tips om met Excel en Power BI uw financiële rapportages te versnellen en...

Supermarkten in Control

15-04-2020 11:54

Supermarkten zijn het nieuwe rolmodel van de anderhalvemeter economie. Wanneer voor duurzaamheid?

Vergroot uw kennis, online en ook weer klassikaal

15-04-2020 11:54

Uw veiligheid staat voorop. Alle cursussen zijn 100% Coronaproof. Vanaf juni kunt u weer klassikale...

Veel horecabedrijven in de problemen bij terugbeta...

15-04-2020 11:52

Veel bedrijven komen ondanks overheidsmaatregelen in zwaar weer, mede door de terugvallende omzet va...

Coronacrisis mag geen schuldencrisis worden

15-04-2020 11:33

"Alleen samen kunnen we de financiële schade beperken." Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeu...