1. Home
  2. Artikelen
  3. Data-storytelling nog onvoldoende benut

Data-storytelling nog onvoldoende benut


Kijkend naar de afdelingen die data-storytelling gebruiken, zien we dat het management (56%) en de financiële afdeling (46%) het meeste gebruikmaken van data-storytelling.

Data-storytelling nog onvoldoende benut

Een kwart van alle Europese bedrijven geeft aan dat zij verhalen vertellen op basis van data, ook wel data-storytelling genoemd. Daarvan gebruikt een op de tien organisaties dit zelfs zeer regelmatig. Daarnaast geeft 15 procent van de organisaties aan momenteel de voordelen van deze techniek te evalueren. 

Dit blijkt uit onderzoek van Qlik®, leider in visual analytics, in samenwerking met BARC en Cognizant naar de adoptie van data-storytelling binnen Europese bedrijven. 

Van de organisaties die al aan data-storytelling doen, maakt de meerderheid van de respondenten gebruik van presentatiesoftware zoals Prezi of PowerPoint (73%) of van Excel (54%) en aanverwante oplossingen. Deze oplossingen bieden echter beperkte mogelijkheden voor visuele analyses. Terwijl visuele analyses met 61 procent wel de meest gebruikte functionaliteit is om data-storytelling te faciliteren. 

Nieuwe kansen met data-storytelling
Aan de respondenten is ook gevraagd welke voordelen zij zien in data-storytelling. Bijna drie kwart (74%) geeft aan de omzet te verhogen met data-storytelling door bijvoorbeeld nieuwe diensten en producten te lanceren of nieuwe markten te betreden. 20 procent geeft aan zich met data-storytelling makkelijker van de concurrentie te kunnen onderscheiden en 85 procent zegt hiermee resources efficiënter te kunnen alloceren. 

Gebruik data-storytelling vooral beperkt tot dataspecialisten
Het onderzoek laat zien dat van alle functies vooral dataspecialisten profiteren van data-storytelling. Slechts 23 procent van alle lijnmanagers en 12 procent van de medewerkers die wel eens met data werken, omarmen data-storytelling. 

Kijkend naar de afdelingen die data-storytelling gebruiken, zien we dat het management (56%) en de financiële afdeling (46%) het meeste gebruikmaken van data-storytelling. 

Medewerkers van deze afdelingen vertegenwoordigen bijna de helft (46%) van alle respondenten die verhalen vertellen aan de hand van data. Dit is te verklaren door het feit dat zij verantwoordelijk zijn voor de rapportages aan het management. 

Klassieke Business Intelligence
Verder komt uit de onderzoeksresultaten naar voren dat bijna alle organisaties gebruikmaken van klassieke business intelligence (95%). Van de organisaties die data-storytelling-technieken willen implementeren, wil de meerderheid dit op korte termijn doen – binnen twaalf maanden. 

“Het vertellen van verhalen is niet nieuw. Denk maar eens terug aan de verhalen voor het slapengaan of de verhalen tijdens het kampvuur”, zegt Dan Sommer, Senior Director Global Market Intelligence bij Qlik. “Verhalen vertellen is belangrijker dan ooit in een wereld die gebukt gaat onder een immense hoeveelheid aan data. Het koppelen van data aan een verhaal maakt het mogelijk om een emotionele band met de feiten te creëren. Dat werkt veel beter dan wanneer het verhaal en de data van elkaar gescheiden blijven. Deze aanpak is met name effectief als er sprake is van een directe link naar de oorspronkelijke data en visualisaties. Als je tijdens het hele proces heen en weer kunt gaan en alle data continu kan raadplegen en inzien, kun je meer vertrouwen wekken en een stuk flexibeler te werk gaan.”

“Data storytelling en visual analytics zijn belangrijke manieren om analyseresultaten te presenteren”, zegt Karthik Krishnamurthy, Senior Vice President en Global Head Cognizant Digital Business Practices. “Toch beschikken te weinig werknemers over tools die nodig zijn om dit op een effectieve manier te doen. Verhalen die door feiten worden ondersteund, dragen bij aan gedragsveranderingen op het gebied van operationele besluitvorming. Organisaties en hun medewerkers kunnen het potentieel van analyses pas optimaal benutten wanneer de doelgroep de inzichten begrijpt en daar actie op onderneemt. We moedigen organisaties daarom aan om hun medewerkers, ongeacht hun rol, uit te nodigen om verhalen op basis van data te vertellen.”


Gerelateerde artikelen voor financials

13-01-2021 10:53

Er zijn maar drie redenen mogelijk die een vergadering zinvol maken.

13-01-2021 10:48

Het is beter zelf je bedrijf op te splitsen dan onder druk van financiers die een ánder (welbegrepen...

13-01-2021 10:22

Naast psychologische veiligheid zijn er vijf zogenaamde 'systemische’ behoeften om een team goed te...

13-01-2021 09:46

In responsieve organisaties wordt verandering niet gemanaged. Zij vindt organisch plaats, van binnen...

12-01-2021 12:13

De beurs als platform voor het internationale spel van ‘listing en de-listing’ doet tekort aan boeie...

17-12-2020 23:13

Veel organisaties worstelen ermee. Hoe groot is nou het risico? Hoe bepaal je dat?

17-12-2020 23:06

Managementkwaliteit van de hoogste baas bepaalt wel de productiviteit. De impact op andere strategis...

17-12-2020 22:51

Geen ‘one size fits all’-benadering, maar inzichten en tips waar iedereen wat uit kan halen.

17-12-2020 22:41

Tips en tricks voor het waarderen van een webshop of andere e-commerce investering.

16-12-2020 13:41

Brengt de pandemie de grootste trend sinds decennia in een volgende versnelling? Een update.

26-11-2020 12:49

Volg naast KPI's ook KRI's, risico's met een directe impact op je doelstelling: in vier stappen naar...

26-11-2020 12:35

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd door bedrijven in data analyse, maar halen we er genoeg ui...