1. Home
  2. Artikelen
  3. Data-storytelling nog onvoldoende benut

Data-storytelling nog onvoldoende benut


Kijkend naar de afdelingen die data-storytelling gebruiken, zien we dat het management (56%) en de financiële afdeling (46%) het meeste gebruikmaken van data-storytelling.

Data-storytelling nog onvoldoende benut

Een kwart van alle Europese bedrijven geeft aan dat zij verhalen vertellen op basis van data, ook wel data-storytelling genoemd. Daarvan gebruikt een op de tien organisaties dit zelfs zeer regelmatig. Daarnaast geeft 15 procent van de organisaties aan momenteel de voordelen van deze techniek te evalueren. 

Dit blijkt uit onderzoek van Qlik®, leider in visual analytics, in samenwerking met BARC en Cognizant naar de adoptie van data-storytelling binnen Europese bedrijven. 

Van de organisaties die al aan data-storytelling doen, maakt de meerderheid van de respondenten gebruik van presentatiesoftware zoals Prezi of PowerPoint (73%) of van Excel (54%) en aanverwante oplossingen. Deze oplossingen bieden echter beperkte mogelijkheden voor visuele analyses. Terwijl visuele analyses met 61 procent wel de meest gebruikte functionaliteit is om data-storytelling te faciliteren. 

Nieuwe kansen met data-storytelling
Aan de respondenten is ook gevraagd welke voordelen zij zien in data-storytelling. Bijna drie kwart (74%) geeft aan de omzet te verhogen met data-storytelling door bijvoorbeeld nieuwe diensten en producten te lanceren of nieuwe markten te betreden. 20 procent geeft aan zich met data-storytelling makkelijker van de concurrentie te kunnen onderscheiden en 85 procent zegt hiermee resources efficiënter te kunnen alloceren. 

Gebruik data-storytelling vooral beperkt tot dataspecialisten
Het onderzoek laat zien dat van alle functies vooral dataspecialisten profiteren van data-storytelling. Slechts 23 procent van alle lijnmanagers en 12 procent van de medewerkers die wel eens met data werken, omarmen data-storytelling. 

Kijkend naar de afdelingen die data-storytelling gebruiken, zien we dat het management (56%) en de financiële afdeling (46%) het meeste gebruikmaken van data-storytelling. 

Medewerkers van deze afdelingen vertegenwoordigen bijna de helft (46%) van alle respondenten die verhalen vertellen aan de hand van data. Dit is te verklaren door het feit dat zij verantwoordelijk zijn voor de rapportages aan het management. 

Klassieke Business Intelligence
Verder komt uit de onderzoeksresultaten naar voren dat bijna alle organisaties gebruikmaken van klassieke business intelligence (95%). Van de organisaties die data-storytelling-technieken willen implementeren, wil de meerderheid dit op korte termijn doen – binnen twaalf maanden. 

“Het vertellen van verhalen is niet nieuw. Denk maar eens terug aan de verhalen voor het slapengaan of de verhalen tijdens het kampvuur”, zegt Dan Sommer, Senior Director Global Market Intelligence bij Qlik. “Verhalen vertellen is belangrijker dan ooit in een wereld die gebukt gaat onder een immense hoeveelheid aan data. Het koppelen van data aan een verhaal maakt het mogelijk om een emotionele band met de feiten te creëren. Dat werkt veel beter dan wanneer het verhaal en de data van elkaar gescheiden blijven. Deze aanpak is met name effectief als er sprake is van een directe link naar de oorspronkelijke data en visualisaties. Als je tijdens het hele proces heen en weer kunt gaan en alle data continu kan raadplegen en inzien, kun je meer vertrouwen wekken en een stuk flexibeler te werk gaan.”

“Data storytelling en visual analytics zijn belangrijke manieren om analyseresultaten te presenteren”, zegt Karthik Krishnamurthy, Senior Vice President en Global Head Cognizant Digital Business Practices. “Toch beschikken te weinig werknemers over tools die nodig zijn om dit op een effectieve manier te doen. Verhalen die door feiten worden ondersteund, dragen bij aan gedragsveranderingen op het gebied van operationele besluitvorming. Organisaties en hun medewerkers kunnen het potentieel van analyses pas optimaal benutten wanneer de doelgroep de inzichten begrijpt en daar actie op onderneemt. We moedigen organisaties daarom aan om hun medewerkers, ongeacht hun rol, uit te nodigen om verhalen op basis van data te vertellen.”


Gerelateerde artikelen

5 stappen in Power BI (3) Visualisaties

02-06-2020 12:40

Best practices voor visualisaties: webinar van Excel MVP Tony de Jonker.

5 stappen in Power BI (2) Modelleren en berekenen

29-05-2020 11:23

Modelleren en berekenen, Power BI en DAX: webinar van Excel MVP Tony de Jonker.

De echte waarde van Power BI

29-05-2020 11:19

Je wilt bij BI-projecten zo snel mogelijk naar de niveaus delen en visualiseren, waar de waardecreat...

Visualiseren, de kunst van het verleiden (1)

29-05-2020 11:16

Visualiseren in Excel en Power BI, deel 1: de rol van hiërarchieën.

Visualiseren, de kunst van het verleiden (2)

29-05-2020 07:42

Visualiseren in Excel en Power BI, deel 2: schakelen tussen hiërarchieën.

5 stappen in Power BI

15-05-2020 13:00

Webinar van Excel MVP Tony de Jonker ontsluit de geheimen van Power BI (1)

De 8 do's en 8 don'ts bij een doorstart

15-05-2020 12:09

Wordt er in uw bedrijf een doorstart overwogen of voorbereid? Dan is het verstandig onderstaande vui...

Betere rapportages met Excel en Power BI

08-05-2020 10:56

Excel MVP Tony de Jonker's tips om met Excel en Power BI uw financiële rapportages te versnellen en...

Supermarkten in Control

15-04-2020 11:54

Supermarkten zijn het nieuwe rolmodel van de anderhalvemeter economie. Wanneer voor duurzaamheid?

Vergroot uw kennis, online en ook weer klassikaal

15-04-2020 11:54

Uw veiligheid staat voorop. Alle cursussen zijn 100% Coronaproof. Indien een leslocatie gesloten is,...

Veel horecabedrijven in de problemen bij terugbeta...

15-04-2020 11:52

Veel bedrijven komen ondanks overheidsmaatregelen in zwaar weer, mede door de terugvallende omzet va...

Coronacrisis mag geen schuldencrisis worden

15-04-2020 11:33

"Alleen samen kunnen we de financiële schade beperken." Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeu...