1. Home
  2. Artikelen
  3. Controller moet emotioneler worden

Controller moet emotioneler worden


Skip die uitleg van de jaarrekening, met al die berekeningen. Dat wil de klant niet weten.

Controller moet emotioneler worden

 

“Een controller moet direct tot de kern komen”, vindt Wil Moeskops, partner en senior trainer/adviseur bij Thymos op het gebied van communicatie. “Klanten willen maar één ding weten: hebben we winst gemaakt en moet ik belasting betalen?”
Een controller zou meer emotie moeten tonen. Zich inleven in de klant. “Die klant wil weten of al die uren die hij in zijn werk heeft gestoken iets hebben opgeleverd”, zegt Moeskops. “Als dat niet zo is, moet de controller hem emotioneel opvangen. Begrip tonen. Ruimte geven zijn verhaal te vertellen. De inhoudelijke analyse en uitleg met cijfers komt later wel. Wacht tot de ander weer on speaking terms is.”

Jaarrekening heeft emotionele lading

Moeskops: “Een controller moet snappen dat er een emotionele lading in die jaarrekening zit, in die brij van cijfers. Die cijfers zijn geen kale cijfers: die vormen wèl het levenswerk van die ander! Dat is in jaren opgebouwd met veel bloed, zweet en tranen.”
Je moet dan durven als controller. Durven om tegen een klant te zeggen dat hij op een paar punten beter kan presteren en dat er afgelopen jaar serieuze fouten zijn gemaakt. “Maar het is de taak van een goede controller om dieperliggende verantwoordelijkheden te benoemen en te wijzen op de gevaren die verborgen liggen in die cijfers.”

Moeilijk om te wijzen op fouten

Zoals voor de meeste mensen is het voor controllers niet makkelijk kritiek te leveren. “Slecht nieuws brengen, gaat tegen de natuur in van mensen”, zegt Moeskops. “Dan komt er weerstand in je op. Dan komt er emotie bij los jezelf en bij degene die het slechte nieuws ontvangt. En daar zijn we niet zo van. Het is moeilijk om iemand te wijzen op fouten.”


Het hoeft ook niet meteen hard. Als een probleem zich langzaam voltrekt, kun je eerst voorzichtig een balletje opgooien, suggereert Moeskops: “De bespreking van de jaarrekening is daarvoor een ideaal moment. Liever om kwart voor twaalf aan de bel trekken, dan vijf voor twaalf. De klant kan feedback geven en jij bekijkt of dat weerwoord hout snijdt. Zo niet, dan doe je meer cijfer-onderzoek en schakel je stapsgewijs een tandje bij in overtuigingskracht.”

Meer dan een doorsnee-boekhouder

De controller kan de volgende keer zeggen dat als bepaalde zaken niet verbeteren, dit gevolgen heeft op de middellange termijn. Tip: blijf wel in contact met de manager. Moeskops: “Denk ook: hij zal je dankbaar zijn voor jouw inzicht en de discussie. En jij voelt je méér dan een doorsnee-boekhouder.”

Wil Moeskops is partner en senior trainer/adviseur bij Thymos op gebied van beïnvloeding, adviesvaardigheden en informele communicatie. Hij heeft meer dan twintig jaar ervaring in het trainen en coachen van professionals op managementniveau. Voor Alex van Groningen is hij hoofddocent bij de training Beïnvloeden en Adviseren.
 


Gerelateerde artikelen

Sijthoff Media neemt Alex van Groningen over

08-09-2020 07:55

Sijthoff Media heeft opleidingsinstituut, community-bouwer en uitgeverij Alex van Groningen overgeno...

Vier pijlers voor betere besluiten

29-07-2020 07:46

Hoe zorg je ervoor dat jij en je team komen tot de best mogelijke beslissingen?

5 stappen in Power BI: Stap 2 Modelleren en bereke...

28-07-2020 08:15

Modelleren en berekenen, Power BI en DAX: webinar van Excel MVP Tony de Jonker.

Tips om jouw Excel-model hufterproof te maken

27-07-2020 14:48

Wil je hufterproof Excel-modellen maken dan moet je een andere mindsetting van werken in Excel aanme...

Explosieve kracht in een cel: aggregaat berekening...

27-07-2020 14:38

Data is het nieuwe goud, maar aggregaat berekeningen in Excel laten dat goud glanzen.

Excel: de kunst van rij in kolom berekeningen

27-07-2020 14:24

Ik heb Excel nog nooit op een rekenfoutje betrapt. Het is de onkunde van de gebruiker die zorgt voor...

Hoe laat je Excel leven?

27-07-2020 13:27

Kijk voorbij de dagelijkse eisen en ontdek de onbekende meerwaarde van Excel.

Hoe Power BI je helpt op koers te blijven

27-07-2020 13:12

Hoe Power BI je helpt op koers te blijven

Overstappen van Excel naar Power BI?

27-07-2020 13:05

Power BI is hot. Voor nog geen tientje per gebruiker per maand, state of the art rapportage software...

De zeven pijlers van control voor morgen

23-07-2020 13:29

Wat moet je echt beheersen om als controller mee te kunnen blijven doen? Digitalisering, globaliser...

Hoe krijg je grip op verbonden partijen?

10-07-2020 08:14

Nieuwe methode om tijdig te signaleren hoe ernstig de situatie is: risicogestuurd grip. Een serie...

Veerkracht control, voor echte meerwaarde

10-07-2020 07:58

Als wáre businesspartner van het management biedt de controller veerkracht: wendbaarheid plus weerba...