1. Home
  2. Artikelen
  3. Controller moet emotioneler worden

Controller moet emotioneler worden


Skip die uitleg van de jaarrekening, met al die berekeningen. Dat wil de klant niet weten.

Controller moet emotioneler worden

 

“Een controller moet direct tot de kern komen”, vindt Wil Moeskops, partner en senior trainer/adviseur bij Thymos op het gebied van communicatie. “Klanten willen maar één ding weten: hebben we winst gemaakt en moet ik belasting betalen?”
Een controller zou meer emotie moeten tonen. Zich inleven in de klant. “Die klant wil weten of al die uren die hij in zijn werk heeft gestoken iets hebben opgeleverd”, zegt Moeskops. “Als dat niet zo is, moet de controller hem emotioneel opvangen. Begrip tonen. Ruimte geven zijn verhaal te vertellen. De inhoudelijke analyse en uitleg met cijfers komt later wel. Wacht tot de ander weer on speaking terms is.”

Jaarrekening heeft emotionele lading

Moeskops: “Een controller moet snappen dat er een emotionele lading in die jaarrekening zit, in die brij van cijfers. Die cijfers zijn geen kale cijfers: die vormen wèl het levenswerk van die ander! Dat is in jaren opgebouwd met veel bloed, zweet en tranen.”
Je moet dan durven als controller. Durven om tegen een klant te zeggen dat hij op een paar punten beter kan presteren en dat er afgelopen jaar serieuze fouten zijn gemaakt. “Maar het is de taak van een goede controller om dieperliggende verantwoordelijkheden te benoemen en te wijzen op de gevaren die verborgen liggen in die cijfers.”

Moeilijk om te wijzen op fouten

Zoals voor de meeste mensen is het voor controllers niet makkelijk kritiek te leveren. “Slecht nieuws brengen, gaat tegen de natuur in van mensen”, zegt Moeskops. “Dan komt er weerstand in je op. Dan komt er emotie bij los jezelf en bij degene die het slechte nieuws ontvangt. En daar zijn we niet zo van. Het is moeilijk om iemand te wijzen op fouten.”


Het hoeft ook niet meteen hard. Als een probleem zich langzaam voltrekt, kun je eerst voorzichtig een balletje opgooien, suggereert Moeskops: “De bespreking van de jaarrekening is daarvoor een ideaal moment. Liever om kwart voor twaalf aan de bel trekken, dan vijf voor twaalf. De klant kan feedback geven en jij bekijkt of dat weerwoord hout snijdt. Zo niet, dan doe je meer cijfer-onderzoek en schakel je stapsgewijs een tandje bij in overtuigingskracht.”

Meer dan een doorsnee-boekhouder

De controller kan de volgende keer zeggen dat als bepaalde zaken niet verbeteren, dit gevolgen heeft op de middellange termijn. Tip: blijf wel in contact met de manager. Moeskops: “Denk ook: hij zal je dankbaar zijn voor jouw inzicht en de discussie. En jij voelt je méér dan een doorsnee-boekhouder.”

Wil Moeskops is partner en senior trainer/adviseur bij Thymos op gebied van beïnvloeding, adviesvaardigheden en informele communicatie. Hij heeft meer dan twintig jaar ervaring in het trainen en coachen van professionals op managementniveau. Voor Alex van Groningen is hij hoofddocent bij de training Beïnvloeden en Adviseren.
 


Gerelateerde artikelen

5 stappen in Power BI

15-05-2020 13:00

Webinar van Excel MVP Tony de Jonker ontsluit de geheimen van Power BI (1)

De 8 do's en 8 don'ts bij een doorstart

15-05-2020 12:09

Wordt er in uw bedrijf een doorstart overwogen of voorbereid? Dan is het verstandig onderstaande vui...

Betere rapportages met Excel en Power BI

08-05-2020 10:56

Excel MVP Tony de Jonker's tips om met Excel en Power BI uw financiële rapportages te versnellen en...

Supermarkten in Control

15-04-2020 11:54

Supermarkten zijn het nieuwe rolmodel van de anderhalvemeter economie. Wanneer voor duurzaamheid?

Vergroot uw kennis, online en ook weer klassikaal

15-04-2020 11:54

Uw veiligheid staat voorop. Alle cursussen zijn 100% Coronaproof. Indien een leslocatie gesloten is,...

Veel horecabedrijven in de problemen bij terugbeta...

15-04-2020 11:52

Veel bedrijven komen ondanks overheidsmaatregelen in zwaar weer, mede door de terugvallende omzet va...

Coronacrisis mag geen schuldencrisis worden

15-04-2020 11:33

"Alleen samen kunnen we de financiële schade beperken." Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeu...

'Organisaties niet goed voorbereid op ransomware'

15-04-2020 09:30

Organisaties lopen flink risico om geraakt te worden door ransomware én de impact kan dan groot zijn...

Scenario-analyse om corona te overleven

14-04-2020 11:40

Het is te laat voor risicomanagement. Analyseer nu scenario's om als organisatie te overleven.

Acquisitie-implementatie

14-04-2020 11:03

Vijf pijlers van acquisitiestrategie, 5. Acquisitie-implementatie: benaderen, onderhandelen, finalis...

#socialdistancing voor accountants: 3 tips

14-04-2020 10:34

In deze blog delen we 3 tips zodat jij doeltreffend kan blijven werken, ook in drukke tijden als dez...

Economie minstens 10 procent kleiner

14-04-2020 10:33

Zelfs bij herstel later dit jaar, krimpt de economie vijf procent.