1. Home
  2. Artikelen
  3. Achterstallige facturen zakelijke klanten nemen toe

Achterstallige facturen zakelijke klanten nemen toe


Ruim 9 op de 10 Nederlandse bedrijven kregen vorig jaar te maken met te late betalingen van facturen door zakelijke klanten. De totale waarde van achterstallige facturen steeg naar 33,7 procent: bijna één procentpunt meer dan een jaar geleden. Het gevolg is dat Nederlandse ondernemers minder vaak krediet verlenen aan hun binnenlandse en buitenlandse afnemers. 

Achterstallige facturen zakelijke klanten nemen toe

Dit blijkt uit de jaarlijkse Betalingsbarometer voor West-Europa van Atradius.
 
In de Betalingsbarometer heeft Atradius de betalingsmoraal van bijna 3.000 bedrijven in dertien West-Europese landen onderzocht. Hieruit blijkt dat het aantal betalingsachterstanden is gestegen: 41 procent tegenover 39 procent een jaar geleden. Nederland doet het in vergelijking met de rest van West-Europa iets beter (33,7 procent), maar Nederlandse ondernemers geven wel vaker aan met te late betalingen te maken te hebben (92,4 procent tegenover 87,8 procent).
 
“Eén van de redenen dat bedrijven hun facturen te laat betalen, is dat ze niet voldoende financiële middelen tot hun beschikking hebben”, zegt Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland. “Voor een deel van de bedrijven komt dit doordat zij tijdens de crisis op hun vermogen hebben ingeteerd. Andere bedrijven worden juist nu het beter gaat, geconfronteerd met cashflow-problemen, omdat het geld er sneller uitgaat dan het binnenkomt. Het verkrijgen van financiering is in de afgelopen jaren alleen maar lastiger geworden. Hierdoor is het iets langer laten liggen van een factuur voor sommige bedrijven een relatief eenvoudige oplossing om financieel toch even wat lucht te hebben.”
 
Gevolgen late betaling
Te late betaling door afnemers heeft onder meer tot gevolg voor dat bedrijven hun inkomsten zien verdampen (13,5 procent) en betalingen aan hun eigen leveranciers moeten uitstellen (14 procent). Het resultaat is ook dat bedrijven minder snel geneigd zijn krediet te verlenen aan hun afnemers.
 
Maatregelen ter bescherming winstgevendheid
Nederlandse bedrijven zetten vooral het controleren van de kredietwaardigheid van hun klanten in als creditmanagementtool om hun winstgevendheid te beschermen. Om mogelijke risico’s ten aanzien van de Brexit en het toegenomen protectionisme in de Verenigde Staten het hoofd te bieden, geven zij daarnaast aan hun reserves voor dubieuze debiteuren te verhogen.


Gerelateerde artikelen voor financials

06-09-2021 10:11

Bij email compromise-fraude wordt de identiteit van een topman binnen een bedrijf als het ware gekaa...

06-09-2021 09:42

In 'Als het er echt om gaat' bespreekt Wimjan Bos verschillende visies op risicomanagement.

06-09-2021 09:35

Effectief risico's beheersen doe je in de diepte: door controle en audit, in drie lijnen. Hoe en waa...

06-09-2021 09:19

De slager moet zeker wél zijn eigen vlees keuren: misvattingen over risicomanagement.

29-07-2021 07:27

Goed personeel vinden en binden hoort ook op de radar van de controller.

29-07-2021 07:21

Voorbereiden op het einde van de coronacrisis, stap 1: liquiditeit op orde.

29-07-2021 07:18

Risico’s bij het herstarten van de economie zijn er genoeg. Ben je daar als financial al alert op?

07-07-2021 13:44

Wat houdt je als leider staande in alle hectiek van vandaag? Moed en lef zijn essentieel, bleek tijd...

07-07-2021 11:54

Waarom floreren sommige ideeën van meet af aan, terwijl andere razendsnel ter ziele gaan? Verbeter d...

07-07-2021 11:23

Zes tips om je invloed te vergroten door effectief stakeholdermanagement.

01-07-2021 14:31

Sijthoff Media heeft het cursusaanbod NBA Opleidingen overgenomen van de Koninklijke Nederlandse Ber...

11-06-2021 10:02

De rol van Power BI, nieuwe features en andere ontwikkelingen in het favoriete gereedschap van finan...