1. Home
  2. Artikelen
  3. Achterstallige facturen zakelijke klanten nemen toe

Achterstallige facturen zakelijke klanten nemen toe


Ruim 9 op de 10 Nederlandse bedrijven kregen vorig jaar te maken met te late betalingen van facturen door zakelijke klanten. De totale waarde van achterstallige facturen steeg naar 33,7 procent: bijna één procentpunt meer dan een jaar geleden. Het gevolg is dat Nederlandse ondernemers minder vaak krediet verlenen aan hun binnenlandse en buitenlandse afnemers. 

Achterstallige facturen zakelijke klanten nemen toe

Dit blijkt uit de jaarlijkse Betalingsbarometer voor West-Europa van Atradius.
 
In de Betalingsbarometer heeft Atradius de betalingsmoraal van bijna 3.000 bedrijven in dertien West-Europese landen onderzocht. Hieruit blijkt dat het aantal betalingsachterstanden is gestegen: 41 procent tegenover 39 procent een jaar geleden. Nederland doet het in vergelijking met de rest van West-Europa iets beter (33,7 procent), maar Nederlandse ondernemers geven wel vaker aan met te late betalingen te maken te hebben (92,4 procent tegenover 87,8 procent).
 
“Eén van de redenen dat bedrijven hun facturen te laat betalen, is dat ze niet voldoende financiële middelen tot hun beschikking hebben”, zegt Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland. “Voor een deel van de bedrijven komt dit doordat zij tijdens de crisis op hun vermogen hebben ingeteerd. Andere bedrijven worden juist nu het beter gaat, geconfronteerd met cashflow-problemen, omdat het geld er sneller uitgaat dan het binnenkomt. Het verkrijgen van financiering is in de afgelopen jaren alleen maar lastiger geworden. Hierdoor is het iets langer laten liggen van een factuur voor sommige bedrijven een relatief eenvoudige oplossing om financieel toch even wat lucht te hebben.”
 
Gevolgen late betaling
Te late betaling door afnemers heeft onder meer tot gevolg voor dat bedrijven hun inkomsten zien verdampen (13,5 procent) en betalingen aan hun eigen leveranciers moeten uitstellen (14 procent). Het resultaat is ook dat bedrijven minder snel geneigd zijn krediet te verlenen aan hun afnemers.
 
Maatregelen ter bescherming winstgevendheid
Nederlandse bedrijven zetten vooral het controleren van de kredietwaardigheid van hun klanten in als creditmanagementtool om hun winstgevendheid te beschermen. Om mogelijke risico’s ten aanzien van de Brexit en het toegenomen protectionisme in de Verenigde Staten het hoofd te bieden, geven zij daarnaast aan hun reserves voor dubieuze debiteuren te verhogen.


Gerelateerde artikelen voor financials

11-02-2022 10:29

Op overnamepad? Wees je bewust van deze fiscale aspecten. Het kan je onderneming veel geld schelen....

11-02-2022 09:45

Hoe maakt u de kapitaalstructuur van de onderneming geschikt voor opvolging?

11-02-2022 09:37

Vijf pijlers van acquisitiestrategie, 3. Formulering van acquisitiecriteria en -randvoorwaarden (Acq...

11-02-2022 09:15

Drie tips om je business partners mee te nemen van rolling forecasting naar continuous planning.

11-02-2022 08:51

In dit tweede deel van de serie gaan we verder met vragen en antwoorden omtrent het maken van liquid...

15-11-2021 11:54

Je kunt weer klassikale trainingen volgen!

11-11-2021 10:01

Hoe kun je naast knap in je vak ook een inspirerende manager of partner worden? Want wie excelleert...

11-11-2021 09:57

Financieel management worstelt met thuiswerken en inclusiviteit.

11-11-2021 09:47

Een high performance manager is zowel visionair als praktijkgericht. Het profiel van deze excellente...

11-11-2021 09:30

Beter worden in forecasting? Dan is er allereerst meer aandacht nodig voor de gedragskant.

17-10-2021 14:09

P&C-expert Marco van Alfen deelt 4 stappen die nodig zijn om tot een data driven cultuur in forecast...

12-10-2021 11:56

IFRS en US GAAP worden hoe langer hoe meer gelijk getrokken. Overeenkomsten, verschillen, en tips.