1. Home
  2. Artikelen
  3. 7 stappen om data-analytics een boost te geven

7 stappen om data-analytics een boost te geven


Heeft uw data al een doel? Helderheid verkrijgen over hoe uw organisatie data doelmatig kan inzetten is cruciaal voor succes in analytics. Een recente studie van McKinsey helpt u richting te ontdekken en data te vertalen naar actie.

7 stappen om data-analytics een boost te geven

Het snel ontwikkelende gebied data-analytics heeft de potentie de manier te transformeren waarop bedrijven opereren, organiseren, talent managen en waarde creëren. Bij een paar bedrijven gebeurt dit al volop, maar het is nog verre van de norm. 

De reden volgens McKinsey is dat de transformatie moet beginnen in de top, maar veel executives vinden het gebied te complex om volledig in te duiken. En complex is het zeker in termen van technologie, methodologieën, het toenemende belang van machine learning en de enorme schaal van de datasets. Gevolg van deze complexiteit is dat business leiders het meestal overlaten aan de experts. Dat is een fout, want geavanceerde analytics is per definitie een business onderwerp. CFO’s en andere top executives moeten in staat zijn duidelijk uit te leggen wat het doel van analytics is voor hun organisatie en hoe zij inzichten vertalen naar actie. 

De volgende 7 kritische principes dragen bij aan verkrijgen van helderheid over het doel en het vermogen om te handelen op basis van data. 

1. Stel de juiste vragen
Helderheid is essentieel om data-analytics centraal te stellen bij performance verbetering. Bovendien kunt u het in termen van tijd en middelen niet veroorloven om het vaag te houden. ‘Hoe kunnen we de kosten reduceren?’ of ‘hoe kunnen we de omzet verbeteren?’ zijn goede vragen. Nog beter zijn vragen die dieper doordrillen: ‘hoe kunnen we de productiviteit van alle teamleden verbeteren?’ of ‘hoe kunnen we onze time-to-market radicaal versnellen?’. De specifieke vraag die cruciaal is voor uw business bepaalt vervolgens welke data geïsoleerd, geaggregeerd en geanalyseerd moeten worden. 

Dat het stellen van de juiste vragen bijdraagt, toont de case van een financiële dienstverlener aan. Met sterke C-level-ondersteuning definieerde de organisatie een duidelijke doelstelling voor analytics: het sterk reduceren van tijd in productontwikkeling. Het meten van het tempo van productadoptie door klanten hielp ze vele malen sneller nieuwe producten succesvol te introduceren in diverse marktsegmenten. 

Lees verder op FM.nl.
 


Gerelateerde artikelen voor financials

13-01-2021 10:53

Er zijn maar drie redenen mogelijk die een vergadering zinvol maken.

13-01-2021 10:48

Het is beter zelf je bedrijf op te splitsen dan onder druk van financiers die een ánder (welbegrepen...

13-01-2021 10:22

Naast psychologische veiligheid zijn er vijf zogenaamde 'systemische’ behoeften om een team goed te...

13-01-2021 09:46

In responsieve organisaties wordt verandering niet gemanaged. Zij vindt organisch plaats, van binnen...

12-01-2021 12:13

De beurs als platform voor het internationale spel van ‘listing en de-listing’ doet tekort aan boeie...

17-12-2020 23:13

Veel organisaties worstelen ermee. Hoe groot is nou het risico? Hoe bepaal je dat?

17-12-2020 23:06

Managementkwaliteit van de hoogste baas bepaalt wel de productiviteit. De impact op andere strategis...

17-12-2020 22:51

Geen ‘one size fits all’-benadering, maar inzichten en tips waar iedereen wat uit kan halen.

17-12-2020 22:41

Tips en tricks voor het waarderen van een webshop of andere e-commerce investering.

16-12-2020 13:41

Brengt de pandemie de grootste trend sinds decennia in een volgende versnelling? Een update.

26-11-2020 12:49

Volg naast KPI's ook KRI's, risico's met een directe impact op je doelstelling: in vier stappen naar...

26-11-2020 12:35

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd door bedrijven in data analyse, maar halen we er genoeg ui...