1. Home
  2. Artikelen
  3. 7 stappen om data-analytics een boost te geven

7 stappen om data-analytics een boost te geven


Heeft uw data al een doel? Helderheid verkrijgen over hoe uw organisatie data doelmatig kan inzetten is cruciaal voor succes in analytics. Een recente studie van McKinsey helpt u richting te ontdekken en data te vertalen naar actie.

7 stappen om data-analytics een boost te geven

Het snel ontwikkelende gebied data-analytics heeft de potentie de manier te transformeren waarop bedrijven opereren, organiseren, talent managen en waarde creëren. Bij een paar bedrijven gebeurt dit al volop, maar het is nog verre van de norm. 

De reden volgens McKinsey is dat de transformatie moet beginnen in de top, maar veel executives vinden het gebied te complex om volledig in te duiken. En complex is het zeker in termen van technologie, methodologieën, het toenemende belang van machine learning en de enorme schaal van de datasets. Gevolg van deze complexiteit is dat business leiders het meestal overlaten aan de experts. Dat is een fout, want geavanceerde analytics is per definitie een business onderwerp. CFO’s en andere top executives moeten in staat zijn duidelijk uit te leggen wat het doel van analytics is voor hun organisatie en hoe zij inzichten vertalen naar actie. 

De volgende 7 kritische principes dragen bij aan verkrijgen van helderheid over het doel en het vermogen om te handelen op basis van data. 

1. Stel de juiste vragen
Helderheid is essentieel om data-analytics centraal te stellen bij performance verbetering. Bovendien kunt u het in termen van tijd en middelen niet veroorloven om het vaag te houden. ‘Hoe kunnen we de kosten reduceren?’ of ‘hoe kunnen we de omzet verbeteren?’ zijn goede vragen. Nog beter zijn vragen die dieper doordrillen: ‘hoe kunnen we de productiviteit van alle teamleden verbeteren?’ of ‘hoe kunnen we onze time-to-market radicaal versnellen?’. De specifieke vraag die cruciaal is voor uw business bepaalt vervolgens welke data geïsoleerd, geaggregeerd en geanalyseerd moeten worden. 

Dat het stellen van de juiste vragen bijdraagt, toont de case van een financiële dienstverlener aan. Met sterke C-level-ondersteuning definieerde de organisatie een duidelijke doelstelling voor analytics: het sterk reduceren van tijd in productontwikkeling. Het meten van het tempo van productadoptie door klanten hielp ze vele malen sneller nieuwe producten succesvol te introduceren in diverse marktsegmenten. 

Lees verder op FM.nl.
 


Gerelateerde artikelen voor financials

11-02-2022 10:29

Op overnamepad? Wees je bewust van deze fiscale aspecten. Het kan je onderneming veel geld schelen....

11-02-2022 09:45

Hoe maakt u de kapitaalstructuur van de onderneming geschikt voor opvolging?

11-02-2022 09:37

Vijf pijlers van acquisitiestrategie, 3. Formulering van acquisitiecriteria en -randvoorwaarden (Acq...

11-02-2022 09:15

Drie tips om je business partners mee te nemen van rolling forecasting naar continuous planning.

11-02-2022 08:51

In dit tweede deel van de serie gaan we verder met vragen en antwoorden omtrent het maken van liquid...

15-11-2021 11:54

Je kunt weer klassikale trainingen volgen!

11-11-2021 10:01

Hoe kun je naast knap in je vak ook een inspirerende manager of partner worden? Want wie excelleert...

11-11-2021 09:57

Financieel management worstelt met thuiswerken en inclusiviteit.

11-11-2021 09:47

Een high performance manager is zowel visionair als praktijkgericht. Het profiel van deze excellente...

11-11-2021 09:30

Beter worden in forecasting? Dan is er allereerst meer aandacht nodig voor de gedragskant.

17-10-2021 14:09

P&C-expert Marco van Alfen deelt 4 stappen die nodig zijn om tot een data driven cultuur in forecast...

12-10-2021 11:56

IFRS en US GAAP worden hoe langer hoe meer gelijk getrokken. Overeenkomsten, verschillen, en tips.