1. Home
  2. Artikelen
  3. 5 tips: zo haal je goede financials binnen

5 tips: zo haal je goede financials binnen


Minder bekende bedrijven kunnen ook succesvol toptalent werven.

5 tips: zo haal je goede financials binnen

Natuurlijk lukt het Shell, Google, Tesla, Ahold en Heineken goede financials aan te trekken. Maar hoe doe je dat als je bedrijf minder naamsbekendheid heeft? Recruitment-consultant Finance Joram Falkenburg van Robert Walters geeft vijf gouden tips.

Tip 1 Het belang van een aantrekkelijk takenpakket

Bij minder bekende organisaties kijken sollicitanten kritischer naar de inhoud van het werk. Een vlotte introductie-tekst maken bij een bestaande taakomschrijving, daar win je de strijd niet mee. Dus terug naar de tekentafel.
De meest voorkomende klacht van financial professionals is het gebrek aan afwisseling. “Zij willen niet de hele dag achter een bureau zitten, maar veel contact met andere afdelingen”, zegt Falkenburg. “Ze willen het gevoel hebben dat ze een verbindende factor zijn tussen afdelingen.”

Lees ook: Groot tekort aan business controllers

Tip 2 Functie moet impact hebben

Financials willen het gevoel hebben dat hun werk ertoe doet. Falkenburg: “De kandidaten die ik spreek geven aan dat ze betrokken willen worden bij de besluitvorming en resultaten van hun werk willen terugzien in de cijfers.”
Dus steek je elke functie zo in dat er een afwisselend takenpakket is en de medewerker de vrijheid geeft nieuwe dingen naar zich toe te trekken en het resultaat ervan terugziet. Houd er bij het indelen van de functie rekening mee dat vijf à tien procent van de tijd besteed kan worden aan niet-functiegerelateerde activiteiten: ad hoc finance-projecten, testen nieuwe manieren van werken of organisatie-overkoepelende projecten.

Tip 3 Van reactief naar proactief

Organisaties zouden een switch moeten maken van het huidige reactief bemannen van de finance afdeling. “We hebben iemand met deze lijst aan skills nodig om een gat op te vullen”, ziet Falkenburg vaak: dat kan proactiever: “Iedere keer dat je iemand aanneemt, krijg je een kans om je afdeling te verbeteren en naar een hoger niveau te brengen.”
Misschien moet er een herverdeling gemaakt worden. Vraag jezelf af waar je heen wilt als bedrijf, wat de doelen zijn en hoe de nieuwe medewerker daar aan kan bijdragen. En: hoe gaan we die man of vrouw aantrekken?

Tip 4 Maak een aantrekkelijke vacaturetekst

Hoe een sollicitant het sollicitatieproces ervaart is enorm belangrijk in de keuze om voor een organisatie te werken. Dat begint met de vacaturetekst. Vaak stuurt de afdeling finance een taakomschrijving naar de HR-afdeling, die er een vacaturetekst van maakt.
Maar als je de lezer echt wil aanspreken, is het beter samen om de tafel te zitten. “Beschrijf niet alleen wat de nieuwe medewerker moet doen, maar kijk ook naar wat voor type mensen je wil aantrekken”, zegt Falkenburg.
Ook in het persoonlijke contact moet de beleving van de kandidaat centraal staan. Kies voor de juiste gesprekspartners zodat de sollicitant een interessant gesprek heeft en enthousiast wordt. Falkenburg: “Veel onbekende bedrijven realiseren zich niet hoe interessant ze zijn. Laat ze een kijkje nemen bij het productieproces of loop een ronde over de afdeling: dat spreekt sollicitanten enorm aan.

Tip 5 Werf op potentieel

Organisaties zien relevante branche-ervaring als één van de belangrijkste selectiecriteria. Een overstap van finance binnen de retail naar finance binnen de chemie komt weinig voor. “Zonde”, vindt Falkenburg: “Het gaat het erom dat iemand het productieproces begrijpt. Dat is snel te leren. Ik heb kandidaten heel succesvol de overstap zien maken, bijvoorbeeld van een mediabedrijf naar een productiebedrijf.”
Om er achter te komen of iemand de capaciteiten heeft om zich bedrijfsprocessen snel eigen te maken, kan hij een assessment doen. Buiten je branche kijken vergroot de zoekvijver en verschuift de focus naar werving op persoonlijke eigenschappen en potentieel. Sowieso is het goed te werven op potentieel, in plaats van ervaring – helemaal als je het talent niet voor het uitkiezen hebt. Maar ook om een interessant perspectief te bieden aan de kandidaat.”

 


Gerelateerde artikelen

5 stappen in Power BI (3) Visualisaties

02-06-2020 12:40

Best practices voor visualisaties: webinar van Excel MVP Tony de Jonker.

5 stappen in Power BI (2) Modelleren en berekenen

29-05-2020 11:23

Modelleren en berekenen, Power BI en DAX: webinar van Excel MVP Tony de Jonker.

De echte waarde van Power BI

29-05-2020 11:19

Je wilt bij BI-projecten zo snel mogelijk naar de niveaus delen en visualiseren, waar de waardecreat...

Visualiseren, de kunst van het verleiden (1)

29-05-2020 11:16

Visualiseren in Excel en Power BI, deel 1: de rol van hiërarchieën.

Visualiseren, de kunst van het verleiden (2)

29-05-2020 07:42

Visualiseren in Excel en Power BI, deel 2: schakelen tussen hiërarchieën.

5 stappen in Power BI

15-05-2020 13:00

Webinar van Excel MVP Tony de Jonker ontsluit de geheimen van Power BI (1)

De 8 do's en 8 don'ts bij een doorstart

15-05-2020 12:09

Wordt er in uw bedrijf een doorstart overwogen of voorbereid? Dan is het verstandig onderstaande vui...

Betere rapportages met Excel en Power BI

08-05-2020 10:56

Excel MVP Tony de Jonker's tips om met Excel en Power BI uw financiële rapportages te versnellen en...

Supermarkten in Control

15-04-2020 11:54

Supermarkten zijn het nieuwe rolmodel van de anderhalvemeter economie. Wanneer voor duurzaamheid?

Vergroot uw kennis, online en ook weer klassikaal

15-04-2020 11:54

Uw veiligheid staat voorop. Alle cursussen zijn 100% Coronaproof. Vanaf juni kunt u weer klassikale...

Veel horecabedrijven in de problemen bij terugbeta...

15-04-2020 11:52

Veel bedrijven komen ondanks overheidsmaatregelen in zwaar weer, mede door de terugvallende omzet va...

Coronacrisis mag geen schuldencrisis worden

15-04-2020 11:33

"Alleen samen kunnen we de financiële schade beperken." Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeu...