1. Home
  2. Artikelen
  3. 5 kenmerken van exponentiële organisaties

5 kenmerken van exponentiële organisaties


Exponentiële organisaties zijn informatiegedreven, hebben weinig overhead, en vertonen door toepassing van nieuwe technologiën een exponentiële groeicurve.

5 kenmerken van exponentiële organisaties
De tijd die het een bedrijf kost om een miljard waard te worden, lag twintig jaar geleden op twintig jaar. Tegenwoordig is dat minder dan een jaar als gevolg van de omslag van lineair naar exponentieel. De exponentiële organisatie is geboren. Salim Ismail en Yuri van Geest beschrijven dit type organisatie in hun gelijknamige boek
 
 
Definitie: Een exponentiële organisatie is een organisatie waarvan de impact (of opbrengst) disproportioneel groot is – ten minste tienmaal groter – vergeleken met gelijksoortige organisaties, door het gebruik van nieuwe organisatietechnieken die verschillende technologiën inzetten. 
 
Voorbeelden
-Airbnb (hotels) – 90 x meer aanmeldingen per werknemer
-GitHub (software) – 109 x meer repositories (opslag) per werknemer
-Local Motors (auto-industrie) – 1000 x goedkoper om nieuw model te produceren
-Quirky (consumentengoederen) – 10 x snellere productontwikkeling
-Valve (gaming) – 30 x meer marktkapitaal per werknemer
-Tangerine (voorheen ING Direct) – 7 x meer klanten per werknemer
 
Wat kenmerkt de ‘exponentiële organisatie’ (ExO) nog meer?
 
1. Meeliften op andermans eigendommen
Vergeet assets. Nokia gaf kapitalen uit (8,1 miljard dollar) aan de overname van Navteq, een bedrijf gespecialiseerd in navigatie en routekaarten. De Israelische start-up Waze maakt gebruik van de mobiele telefoons van haar klanten. Omdat de acquisitiekosten van iedere gebruiker vrijwel nul zijn, wist Waze tegen een fractie van de kosten binnen twee jaar tijd net zoveel informatiebronnen te vergaren als Nokia. 
 
2. Uitgaan van overvloed in plaats van schaarste
De traditionele manier van zakendoen is assets te verwerven, de intellectuele eigendommen te beschermen middels patenten en klanten te laten betalen voor toegang tot schaarste. Exponentiële organisaties gaan juist uit van overvloed. Quirky – een platform voor het ontwikkelen van uitvindingen – kan bijvoorbeeld rekenen op miljoenen gebruikers die vanuit de hele wereld hun ideeën aandragen. 
 
 
3. Van fysieke wereld naar informatie
Het business model van een exponentiële organisatie is tenminste deels gebaseerd op informatie dat de continue verdubbeling in groei mogelijk maakt. Alles wordt tegenwoordig vertaald in bits. Kijk naar de fotografie: sinds iedereen een camera op zijn telefoon heeft, worden we overspoeld met beelden. Hetzelfde geldt voor het tempo waarin de kosten van allerlei technologiën dalen. In 2007 kostte het ongeveer 10 miljoen dollar om een compleet menselijk DNA-profiel in kaart te brengen, in 2014 was dat nog maar duizend dollar. 
 
4. Bestaat uit kleine en flexibele units 
Grote organisaties met een matrixstructuur vinden snelle of ontwrichtende veranderingen bijzonder lastig. Wat traditionele organisaties zeer geschikt maakt voor expansie en groei zolang de marktomstandigheden niet veranderen, is ook wat hen bijzonder kwetsbaar maakt voor ontwrichting. Zelfs het grote Google heeft hier soms moeite mee. Het duurde twee jaar en vergde enorm veel inspanningen om Google+ in de markt te zetten. En ondanks het feit dat het product fantastisch in elkaar zit, had het flexibelere Facebook – toen Google+ in de zomer van 2011 in de markt werd gezet – al een niet meer in te halen voorsprong. 
 
5. Heeft een Massive Transformative Purpose (MTP)
ExO’s beschikken allemaal over een zogenaamd massive transformative purpose (MTP), een hoger doel om iets radicaal te veranderen. Ze denken groot en daar is een reden voor: Als een bedrijf klein denkt, is het niet waarschijnlijk dat het een bedrijfsstrategie nastreeft die kan leiden tot snelle groei. 
 
Enkele voorbeelden:
-TED: ‘Ideeën die het waard zijn om te verspreiden’
-Google: ‘Alle informatie in de wereld ordenen’
-X Prize Foundation: ‘Zorgen voor radicale doorbraken ten gunste van de mensheid’
-Quirky: ‘Uitvindingen toegankelijk maken’
-Singularity University: ‘Op een positieve manier een miljard mensen beïnvloeden’
 
De impact van de ExO zal nergens sterker gevoeld worden dan in het kantoor van de CEO. De kans is aanzienlijk dat het werk van de CEO dusdanig zal veranderen dat we een nieuwe titel moeten bedenken: de Chief Exponential Officer. Maar ook de invloed op Finance – office of the CFO – zal groot zijn. Hier gaan we in een volgend artikel verder op in. 

Gerelateerde artikelen voor financials

06-09-2021 10:11

Bij email compromise-fraude wordt de identiteit van een topman binnen een bedrijf als het ware gekaa...

06-09-2021 09:42

In 'Als het er echt om gaat' bespreekt Wimjan Bos verschillende visies op risicomanagement.

06-09-2021 09:35

Effectief risico's beheersen doe je in de diepte: door controle en audit, in drie lijnen. Hoe en waa...

06-09-2021 09:19

De slager moet zeker wél zijn eigen vlees keuren: misvattingen over risicomanagement.

29-07-2021 07:27

Goed personeel vinden en binden hoort ook op de radar van de controller.

29-07-2021 07:21

Voorbereiden op het einde van de coronacrisis, stap 1: liquiditeit op orde.

29-07-2021 07:18

Risico’s bij het herstarten van de economie zijn er genoeg. Ben je daar als financial al alert op?

07-07-2021 13:44

Wat houdt je als leider staande in alle hectiek van vandaag? Moed en lef zijn essentieel, bleek tijd...

07-07-2021 11:54

Waarom floreren sommige ideeën van meet af aan, terwijl andere razendsnel ter ziele gaan? Verbeter d...

07-07-2021 11:23

Zes tips om je invloed te vergroten door effectief stakeholdermanagement.

01-07-2021 14:31

Sijthoff Media heeft het cursusaanbod NBA Opleidingen overgenomen van de Koninklijke Nederlandse Ber...

11-06-2021 10:02

De rol van Power BI, nieuwe features en andere ontwikkelingen in het favoriete gereedschap van finan...