1. Home
  2. Artikelen
  3. 5 kenmerken van exponentiële organisaties

5 kenmerken van exponentiële organisaties


Exponentiële organisaties zijn informatiegedreven, hebben weinig overhead, en vertonen door toepassing van nieuwe technologiën een exponentiële groeicurve.

5 kenmerken van exponentiële organisaties
De tijd die het een bedrijf kost om een miljard waard te worden, lag twintig jaar geleden op twintig jaar. Tegenwoordig is dat minder dan een jaar als gevolg van de omslag van lineair naar exponentieel. De exponentiële organisatie is geboren. Salim Ismail en Yuri van Geest beschrijven dit type organisatie in hun gelijknamige boek
 
 
Definitie: Een exponentiële organisatie is een organisatie waarvan de impact (of opbrengst) disproportioneel groot is – ten minste tienmaal groter – vergeleken met gelijksoortige organisaties, door het gebruik van nieuwe organisatietechnieken die verschillende technologiën inzetten. 
 
Voorbeelden
-Airbnb (hotels) – 90 x meer aanmeldingen per werknemer
-GitHub (software) – 109 x meer repositories (opslag) per werknemer
-Local Motors (auto-industrie) – 1000 x goedkoper om nieuw model te produceren
-Quirky (consumentengoederen) – 10 x snellere productontwikkeling
-Valve (gaming) – 30 x meer marktkapitaal per werknemer
-Tangerine (voorheen ING Direct) – 7 x meer klanten per werknemer
 
Wat kenmerkt de ‘exponentiële organisatie’ (ExO) nog meer?
 
1. Meeliften op andermans eigendommen
Vergeet assets. Nokia gaf kapitalen uit (8,1 miljard dollar) aan de overname van Navteq, een bedrijf gespecialiseerd in navigatie en routekaarten. De Israelische start-up Waze maakt gebruik van de mobiele telefoons van haar klanten. Omdat de acquisitiekosten van iedere gebruiker vrijwel nul zijn, wist Waze tegen een fractie van de kosten binnen twee jaar tijd net zoveel informatiebronnen te vergaren als Nokia. 
 
2. Uitgaan van overvloed in plaats van schaarste
De traditionele manier van zakendoen is assets te verwerven, de intellectuele eigendommen te beschermen middels patenten en klanten te laten betalen voor toegang tot schaarste. Exponentiële organisaties gaan juist uit van overvloed. Quirky – een platform voor het ontwikkelen van uitvindingen – kan bijvoorbeeld rekenen op miljoenen gebruikers die vanuit de hele wereld hun ideeën aandragen. 
 
 
3. Van fysieke wereld naar informatie
Het business model van een exponentiële organisatie is tenminste deels gebaseerd op informatie dat de continue verdubbeling in groei mogelijk maakt. Alles wordt tegenwoordig vertaald in bits. Kijk naar de fotografie: sinds iedereen een camera op zijn telefoon heeft, worden we overspoeld met beelden. Hetzelfde geldt voor het tempo waarin de kosten van allerlei technologiën dalen. In 2007 kostte het ongeveer 10 miljoen dollar om een compleet menselijk DNA-profiel in kaart te brengen, in 2014 was dat nog maar duizend dollar. 
 
4. Bestaat uit kleine en flexibele units 
Grote organisaties met een matrixstructuur vinden snelle of ontwrichtende veranderingen bijzonder lastig. Wat traditionele organisaties zeer geschikt maakt voor expansie en groei zolang de marktomstandigheden niet veranderen, is ook wat hen bijzonder kwetsbaar maakt voor ontwrichting. Zelfs het grote Google heeft hier soms moeite mee. Het duurde twee jaar en vergde enorm veel inspanningen om Google+ in de markt te zetten. En ondanks het feit dat het product fantastisch in elkaar zit, had het flexibelere Facebook – toen Google+ in de zomer van 2011 in de markt werd gezet – al een niet meer in te halen voorsprong. 
 
5. Heeft een Massive Transformative Purpose (MTP)
ExO’s beschikken allemaal over een zogenaamd massive transformative purpose (MTP), een hoger doel om iets radicaal te veranderen. Ze denken groot en daar is een reden voor: Als een bedrijf klein denkt, is het niet waarschijnlijk dat het een bedrijfsstrategie nastreeft die kan leiden tot snelle groei. 
 
Enkele voorbeelden:
-TED: ‘Ideeën die het waard zijn om te verspreiden’
-Google: ‘Alle informatie in de wereld ordenen’
-X Prize Foundation: ‘Zorgen voor radicale doorbraken ten gunste van de mensheid’
-Quirky: ‘Uitvindingen toegankelijk maken’
-Singularity University: ‘Op een positieve manier een miljard mensen beïnvloeden’
 
De impact van de ExO zal nergens sterker gevoeld worden dan in het kantoor van de CEO. De kans is aanzienlijk dat het werk van de CEO dusdanig zal veranderen dat we een nieuwe titel moeten bedenken: de Chief Exponential Officer. Maar ook de invloed op Finance – office of the CFO – zal groot zijn. Hier gaan we in een volgend artikel verder op in. 

Gerelateerde artikelen voor financials

13-04-2021 11:38

De lessen van Joost Gietelink, CFO Enza Zaden, die alweer 4 jaar meeloopt in het innovatieve familie...

13-04-2021 11:32

De Financehub-module ‘Wat is Big Data’ geeft inzicht over de inzet van (big) data binnen bedrijven.

13-04-2021 11:23

CFO TV, de tweede uitzending. Over de overeenkomsten tussen CFO én Formule 1-coureur. Gezamenlijk do...

13-04-2021 11:18

In de allereerste aflevering van CFO TV zijn Paul Verhagen, Ingrid Tigchelaar en Roel Haverland te g...

13-04-2021 10:01

In dit tweede deel van de serie gaan we verder met vragen en antwoorden omtrent het maken van liquid...

08-04-2021 09:18

Risicomanagement negatief? Zeker niet, maar alleen als risicomanagers naar een geïntegreerde benader...

18-03-2021 10:29

Zeker 70 op de 100 fusies en overnames mislukken. Na de transactie moeten tenminste HR en de financi...

17-03-2021 14:09

P&C-expert Marco van Alfen deelt 4 stappen die nodig zijn om tot een data driven cultuur in forecast...

17-03-2021 13:55

Als gevolg van Covid zijn veel organisaties in zwaar weer gekomen, waarmee het bestuur met allerlei...

17-03-2021 13:47

Met stip op nummer 1: infectieziekten. Op langere termijn zal klimaatverandering grote impact hebben...

17-03-2021 13:01

Risicomanagement negatief? Zeker niet, maar alleen als risicomanagers naar een geïntegreerde benader...

12-03-2021 11:56

IFRS en US GAAP worden hoe langer hoe meer gelijk getrokken. Overeenkomsten, verschillen, en tips.