1. Home
  2. Artikelen
  3. 5 handige technieken van invloedrijke mensen

5 handige technieken van invloedrijke mensen


Ken je ze? Van die mensen die in een gesprek alles voor elkaar lijken te krijgen, soms op het irritante af? Zo doen ze dat.

5 handige technieken van invloedrijke mensen

Sommige mensen bezitten van nature een charisma waarmee ze alles voor elkaar krijgen. Maar een belangrijk deel van het hebben van invloed gaat over het aanwenden van de juiste technieken. En techniek is aan te leren.

Wil Moeskops weet als geen ander hoe professionals in finance hun invloed kunnen vergroten. Moeskops is partner en senior trainer/adviseur bij Thymos en spreker op de FM Club Forum: De Financial als politicus op dinsdag 19 september.

‘Finance professionals richten zich in gesprekken van nature veel op de inhoud. Ze willen de ander overtuigen met sterke analyses en inhoudelijke argumenten. Ze gaan ervan uit dat de argumenten hun werk wel doen. Dat is ook niet gek. Tijdens onze studie leren we dat we hoge punten krijgen als we onze kennis etaleren. Mensen zijn dus geneigd om hun ‘verstand van zaken’ te laten zien.’

Maar zo werkt het niet, legt Moeskops uit. ‘Daaromheen is een heel spel gaande. Zeker als er subtiele emoties in het spel komen. Als je dat merkt, dan is inhoudelijke onderbouwing een slecht stuk gereedschap. Gevoeligheden worden weggedrukt en emotieloze analyse krijgt dan ten onrechte de overhand. Mensen die de inhoud overschatten, gebruiken maar klein deel van hun beïnvloedingsrepertoire.’ Hoe breid je dat repertoire uit? Moeskops noemt een aantal belangrijke technieken van invloedrijke mensen.

1. Ze weten wanneer ze moeten overschakelen op emotie

‘Invloedrijke mensen kennen de kracht van inhoud, maar weten wanneer ze aandacht moeten geven aan de emotie van de ander. Wanneer je argumenten niet meer werken of irritatie opwekken, moet je menselijke gevoeligheden op tafel krijgen. Dan maak je contact en pas dan krijg je de gunfactor. Eigenlijk moet je het omdraaien: goed contact is voorwaarde om met je inhoud te mogen te komen. Als er een adviseur langskomt waar je geen ‘gevoel’ bij hebt, ben je niet bereid naar hem of haar te luisteren.’

2. Ze laten hun kwetsbaarheid zien

‘Als je iets met emotie wil doen – je wil de frustratie van de ander sussen of wederzijds begrip kweken – dan zul je iets van jezelf moeten laten zien. Dat vraagt om gepaste kwetsbaarheid. Invloedrijke mensen zitten met hart en ziel in een gesprek, zij houden het gesprek dicht bij zichzelf. Hun eigen emotie is een belangrijk kompas voor de richting van het gesprek. Denk aan een situatie waarin je twijfelt. Wanneer je dat aangeeft, is de ander vaak ook meer geneigd zijn twijfel te communiceren. Dat is altijd een wederzijds proces.’

3. Ze creëren gelijkwaardigheid

Goede beïnvloeders zoeken heel bewust gelijkwaardigheid op: zij vinden een goede balans tussen vertellen en luisteren. Moeskops: ‘Zeker wanneer de gesprekspartner dreigt hen als expert op een voetstuk te zetten, zwakken zij dit af door te luisteren. Het gesprek moet altijd van twee kanten komen. Check dus regelmatig: “Ben ik niet teveel aan het woord? Geef ik de ander voldoende ruimte?” Dat creëert gelijkwaardigheid, en gelijkwaardigheid creëert vertrouwen.’


 

4. Ze durven risico’s te nemen

In sommige gesprekken moet je eerst een ‘potje knokken’, zoals Moeskops het noemt. ‘Denk aan situaties waarin jij op zoek bent naar samenwerking of een advies voor de ander, en de persoon probeert jou te intimideren. Voor je het weet zit je in de oncomfortabele situatie van ‘de underdog’.  Hoe ga je zo iemand beïnvloeden?

Invloedrijke mensen pareren dat op een rustige, respectvolle manier en laten zien dat dit geen vat heeft op hen. Je zegt heel simpel wat jij wil en wat jij van de ander verwacht: “Ik ben bereid om met jou te werken, maar wel op een basis van gelijkwaardigheid.” Dat kan heel invloedrijk zijn, maar je kunt ook meteen buiten staan. Daar nemen zij een risico. Maar dat kan juist helpen: je dwingt een stukje respect af.

Mensen zijn vaak niet op zoek naar ja-knikkers. Ze zijn op zoek naar mensen die ergens voor staan. Als je dit soort intimidatie op een mooie manier pareert, laat je zien dat je jezelf serieus neemt.’

5. Ze menen wat ze zeggen

Vaak vinden we van alles van iemand. Maar spreken we het ook uit? Er zijn genoeg woorden die helpen om te zeggen wat je van de ander vindt en het contact tussen jou en je gesprekspartner kunnen versterken. Bijvoorbeeld wanneer je bewust iemands naam noemt, zegt wat je waardeert aan de persoon tegenover je, of hem of haar betitelt als ‘professioneel’. Geef toe: op de man (of vrouw) spelen kan een enorm vleiend effect hebben. Ook op jou.

‘Maar,’ zo benadrukt Moeskops, ‘het vertrekpunt is dat je het moet menen. Anders kun je juist overkomen als een gladjakker en bereik je het tegenovergestelde. Als je je gevoel bij de ander kunt detecteren en daar woorden aan kunt geven, kom je dichterbij en word je invloed veel sterker. Dat is een stukje aanleg, een stukje opvoeding, maar dat is ook echt aan te leren.’


Gerelateerde artikelen voor financials

13-01-2021 10:53

Er zijn maar drie redenen mogelijk die een vergadering zinvol maken.

13-01-2021 10:48

Het is beter zelf je bedrijf op te splitsen dan onder druk van financiers die een ánder (welbegrepen...

13-01-2021 10:22

Naast psychologische veiligheid zijn er vijf zogenaamde 'systemische’ behoeften om een team goed te...

13-01-2021 09:46

In responsieve organisaties wordt verandering niet gemanaged. Zij vindt organisch plaats, van binnen...

12-01-2021 12:13

De beurs als platform voor het internationale spel van ‘listing en de-listing’ doet tekort aan boeie...

17-12-2020 23:13

Veel organisaties worstelen ermee. Hoe groot is nou het risico? Hoe bepaal je dat?

17-12-2020 23:06

Managementkwaliteit van de hoogste baas bepaalt wel de productiviteit. De impact op andere strategis...

17-12-2020 22:51

Geen ‘one size fits all’-benadering, maar inzichten en tips waar iedereen wat uit kan halen.

17-12-2020 22:41

Tips en tricks voor het waarderen van een webshop of andere e-commerce investering.

16-12-2020 13:41

Brengt de pandemie de grootste trend sinds decennia in een volgende versnelling? Een update.

26-11-2020 12:49

Volg naast KPI's ook KRI's, risico's met een directe impact op je doelstelling: in vier stappen naar...

26-11-2020 12:35

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd door bedrijven in data analyse, maar halen we er genoeg ui...