1. Home
  2. Artikelen
  3. 5 gewoonten die tot promotie kunnen leiden

5 gewoonten die tot promotie kunnen leiden


Tegenwoordig verwachten weinig mensen meer hun hele leven bij één bedrijf te werken. De gemiddelde arbeidsduur in de Verenigde Staten is minder dan vijf jaar. Toch zit er veel waarde in promotie van binnenuit, stelt Marillyn Hewson (CEO van Lockheed Martin). Vanuit haar ervaring in het geven en ontvangen van promoties, deelt zij vijf gewoonten die kunnen helpen hoger op de carrièreladder te klimmen.

5 gewoonten die tot promotie kunnen leiden

1. Word een probleemoplosser
De beste leiders in bedrijven zoeken naar kansen om hun talenten in te zetten en écht een verschil te maken. ‘Maak er dus een gewoonte van problemen te identificeren en ze vervolgens op te lossen’, aldus Hewson. ‘Als je een idee hebt hoe jouw bedrijf iets slimmer, beter of efficiënter kan doen, deel het! Je leidinggevende zal niet iedere suggestie oppikken, maar je inzet zal niet onopgemerkt blijven. Het toont aan dat je proactief en betrokken bent, beide onmiskenbare leiderschapskwaliteiten.’ 

2. Zeg ‘ja’ tegen uitdagende opdrachten
Maak volop gebruik van de kansen die jouw kant op komen, zelfs als het te lastig lijkt. Er is geen betere manier om professioneel te groeien dan uit je comfortzone te stappen. ‘Tegen de tijd dat ik CEO werd’, vertelt Hewson, ‘had ik in vier van de vijf business lines van mijn organisatie gewerkt, 19 leidinggevende posities vervuld, en mijn familie acht keer verhuisd voor nieuwe opdrachten. Hoe meer uitdagingen je overwint, hoe meer kansen je zult ontvangen.’

3. Toon aan hoe jouw werk bedrijfsresultaten positief beïnvloedt
Resultaten tellen, dus als je geweldig werk hebt afgeleverd, zorg dan dat je het bewijs goed in kaart brengt. Wanneer je aantoonbaar kunt maken hoe je kosten hebt verlaagd, winstgevendheid hebt verbeterd en de trouw van klanten hebt verhoogd, maak je jouw toegevoegde waarde duidelijk en tastbaar. Dit heeft niets te maken met opscheppen, het is simpelweg demonstreren dat je begrijpt waar je organisatie naar toe wilt, en dat jij hard werkt om dat mogelijk te maken.

4. Begrijp de leiderschapswaarden van je organisatie
Laat het management zien dat je begrijpt wat zij zoeken in leiders, en jaag kansen na waarmee je kunt aantonen dat jij die capaciteiten in huis hebt. ‘Bij Lockheed Martin zoeken we voortdurend naar talenten die zich onderscheiden’, aldus Hewton. ‘En dan niet alleen door hun performance, maar net zo goed hun gedrag. Ons volledige leiderschapsmodel is gefocust op mensen die over de horizon kijken; die geweldig goed zijn in het bouwen aan relaties; die anderen energie geven en inspireren; die meetbare resultaten genereren; en die staan voor excellentie, integriteit en accountability.’ 

5. Onthoud dat succes een teamsport is
Als je bezig bent jezelf te onderscheiden, onthoud dan goed dat niemand het zonder anderen voor elkaar krijgt. Demonstreer daarom jouw leiderschap skills door een positief werkklimaat te creëren en anderen te helpen. Deel credit met je team als je een goed project hebt afgerond. En neem de tijd om anderen goed te leren kennen. Behandel iedereen met respect. Hoe meer je er voor anderen bent, hoe meer zij er voor jou zullen zijn. 

Senior leiders zijn als het goed is continu bezig het spotten en ontwikkelen van aanstormend talent. Het succes van hun organisatie hangt hiervan af. Door je te bekwamen in deze vijf gewoonten, zul je top-of-mind bij hen zijn wanneer de volgende leiderschapspositie vrijkomt. 

Vergroot de effectiviteit van jouw leiderschap

Geef jij leiding aan een team van professionals? Wil je de juiste besluiten nemen en resultaten verbeteren? Dan is het vierdaagse programma Effectief Leiderschap precies wat je zoekt.

Bekijk het programma

Gerelateerde artikelen voor financials

13-01-2021 10:53

Er zijn maar drie redenen mogelijk die een vergadering zinvol maken.

13-01-2021 10:48

Het is beter zelf je bedrijf op te splitsen dan onder druk van financiers die een ánder (welbegrepen...

13-01-2021 10:22

Naast psychologische veiligheid zijn er vijf zogenaamde 'systemische’ behoeften om een team goed te...

13-01-2021 09:46

In responsieve organisaties wordt verandering niet gemanaged. Zij vindt organisch plaats, van binnen...

12-01-2021 12:13

De beurs als platform voor het internationale spel van ‘listing en de-listing’ doet tekort aan boeie...

17-12-2020 23:13

Veel organisaties worstelen ermee. Hoe groot is nou het risico? Hoe bepaal je dat?

17-12-2020 23:06

Managementkwaliteit van de hoogste baas bepaalt wel de productiviteit. De impact op andere strategis...

17-12-2020 22:51

Geen ‘one size fits all’-benadering, maar inzichten en tips waar iedereen wat uit kan halen.

17-12-2020 22:41

Tips en tricks voor het waarderen van een webshop of andere e-commerce investering.

16-12-2020 13:41

Brengt de pandemie de grootste trend sinds decennia in een volgende versnelling? Een update.

26-11-2020 12:49

Volg naast KPI's ook KRI's, risico's met een directe impact op je doelstelling: in vier stappen naar...

26-11-2020 12:35

Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd door bedrijven in data analyse, maar halen we er genoeg ui...