Door Bouko de Groot
Ondanks dat de economie op volle toeren draait, is strategisch sturen op kosten noodzakelijk om de organisatie aan te passen aan de toenemende complexiteit en dynamiek. Wanneer fundamentele keuzes gemaakt worden op basis van langetermijnstrategie, is een heldere koers nodig en vaak ook een lange adem. Welke bijdrage leveren de verschillende kosten dus aan de strategie van de organisatie? Om kennis en ervaringen te verzamelen over strategische kostenreducties heeft Bisnez ruim dertig middelgrote en grote organisaties in de profit en non-profit onderzocht.
Uit het onderzoek komen vier kritieke succesfactoren die bepalend zijn voor het succes van strategische kostenreductie:
- Leiderschap, geeft richting aan de strategie
- Strategie, geeft houvast om de focus te bepalen
- Focus & diagnose, leidt tot executiekracht.
- Executiekracht, vergt leiderschap
Wanneer een organisatie een fase overslaat, ontstaan knelpunten.
De geïnterviewde managers kennen voldoende methodes en technieken voor strategische kostenreducties. Zij zoeken echter een integrale aanpak om strategische en duurzame kostenreducties te realiseren die in lijn zijn met de strategie van de organisatie. De kostenreductie moet de organisatie versterken en dus niet de activiteiten raken die juist de meeste waarde toevoegen.
Illustratief is de casus van Volkswagen. De autofabrikant wil fors investeren in elektrische en zelfrijdende auto’s en nieuwe mobiliteitsdiensten. Daarbij heeft de dieselgate tot een strategische ommekeer geleid. Om de strategische koers en samenhangende investeringen mogelijk te maken, verwacht Volkswagen structureel dertig procent van de kosten te moeten reduceren. Uit de strategische analyse blijkt dat ze dit niet alleen kan.
Hiervoor is Volkswagen recentelijk een samenwerkingsverband met Amazon aangegaan. Amazon kan met zijn kennis de efficiency van de ICT van Volkswagen vergroten, waardoor het logistieke proces van de autoproductie aanzienlijk verbetert. Dit resulteert in een hogere efficiency van de gehele logistieke keten, waaronder 30.000 locaties en ruim 1.500 leveranciers. Op termijn kunnen Volkswagen en Amazon dit toegankelijk maken voor andere autofabrikanten.
Lees ook: Snoeien om te groeien