1. Home
  2. Artikelen
  3. 4 pijlers strategische kostenreductie

4 pijlers strategische kostenreductie


Hoe reduceer je kosten, terwijl je met je organisatie duurzaam waarde creëert?

4 pijlers strategische kostenreductie

Door Bouko de Groot

Ondanks dat de economie op volle toeren draait, is strategisch sturen op kosten noodzakelijk om de organisatie aan te passen aan de toenemende complexiteit en dynamiek. Wanneer fundamentele keuzes gemaakt worden op basis van langetermijnstrategie, is een heldere koers nodig en vaak ook een lange adem. Welke bijdrage leveren de verschillende kosten dus aan de strategie van de organisatie? Om kennis en ervaringen te verzamelen over strategische kostenreducties heeft Bisnez ruim dertig middelgrote en grote organisaties in de profit en non-profit onderzocht.

Uit het onderzoek komen vier kritieke succesfactoren die bepalend zijn voor het succes van strategische kostenreductie:

  • Leiderschap, geeft richting aan de strategie
  • Strategie, geeft houvast om de focus te bepalen
  • Focus & diagnose, leidt tot executiekracht.
  • Executiekracht, vergt leiderschap

Wanneer een organisatie een fase overslaat, ontstaan knelpunten.

De geïnterviewde managers kennen voldoende methodes en technieken voor strategische kostenreducties. Zij zoeken echter een integrale aanpak om strategische en duurzame kostenreducties te realiseren die in lijn zijn met de strategie van de organisatie. De kostenreductie moet de organisatie versterken en dus niet de activiteiten raken die juist de meeste waarde toevoegen.

Word een onmisbare business partner

Als controller kun je niet stil blijven staan. Je wilt je managers proactief ondersteunen bij het nemen van beslissingen in strategische situaties. Wat is hiervoor de juiste aanpak? Volg de training De Controller als Business Partner.

Bekijk het programma

Illustratief is de casus van Volkswagen. De autofabrikant wil fors investeren in elektrische en zelfrijdende auto’s en nieuwe mobiliteitsdiensten. Daarbij heeft de dieselgate tot een strategische ommekeer geleid. Om de strategische koers en samenhangende investeringen mogelijk te maken, verwacht Volkswagen structureel dertig procent van de kosten te moeten reduceren. Uit de strategische analyse blijkt dat ze dit niet alleen kan.

Hiervoor is Volkswagen recentelijk een samenwerkingsverband met Amazon aangegaan. Amazon kan met zijn kennis de efficiency van de ICT van Volkswagen vergroten, waardoor het logistieke proces van de autoproductie aanzienlijk verbetert. Dit resulteert in een hogere efficiency van de gehele logistieke keten, waaronder 30.000 locaties en ruim 1.500 leveranciers. Op termijn kunnen Volkswagen en Amazon dit toegankelijk maken voor andere autofabrikanten.

Lees ook: Snoeien om te groeien


Gerelateerde artikelen voor financials

29-07-2021 07:27

Goed personeel vinden en binden hoort ook op de radar van de controller.

29-07-2021 07:21

Voorbereiden op het einde van de coronacrisis, stap 1: liquiditeit op orde.

29-07-2021 07:18

Risico’s bij het herstarten van de economie zijn er genoeg. Ben je daar als financial al alert op?

07-07-2021 13:44

Wat houdt je als leider staande in alle hectiek van vandaag? Moed en lef zijn essentieel, bleek tijd...

07-07-2021 11:54

Waarom floreren sommige ideeën van meet af aan, terwijl andere razendsnel ter ziele gaan? Verbeter d...

07-07-2021 11:23

Zes tips om je invloed te vergroten door effectief stakeholdermanagement.

01-07-2021 14:31

Sijthoff Media heeft het cursusaanbod NBA Opleidingen overgenomen van de Koninklijke Nederlandse Ber...

11-06-2021 10:02

De rol van Power BI, nieuwe features en andere ontwikkelingen in het favoriete gereedschap van finan...

11-06-2021 09:56

De NBA heeft het onderwerp continuïteit verplicht gesteld als onderdeel van de Permanente Educatie i...

03-06-2021 11:12

Als je de gelegenheid krijgt om ergens te spreken, pak die kans dan. Spreken is één van de meest kra...

25-05-2021 10:25

Volgens Susan Swarte (oud-CFO Olympia) is een goed presterend bedrijf nog geen bedrijf dat genoeg op...

25-05-2021 09:59

‘M&A-kanonnen’ Ton van Veen (Jumbo), Brent Wissink (Just Eat TakeAway.com) en Stefan Weda (Aon) over...