1. Home
  2. Artikelen
  3. 3 tips voor effectief leiderschap

3 tips voor effectief leiderschap


Leidinggeven is één, maar uw mensen écht inspireren en motiveren is een ander verhaal. Hoe kunt u als manager meters maken met uw team? Drie tips voor effectief leiderschap.

3 tips voor effectief leiderschap

Loopt u al een tijdje mee als manager? Dan herkent u vast de volgende situatie. U bezit de broodnodige vaktechnische kennis. Maar ergens knaagt het gevoel dat u als manager nog een slag kunt maken.

U vraagt zich misschien af hoe u een dijk van een visie neerzet. Of hoe u constructiever omgaat met de emoties van uzelf en anderen. Om u een klein beetje op weg te helpen, leest u hieronder drie praktische tips.

Tips effectief leidinggeven

1. Zie het totaalplaatje

Effectief leiderschap vraagt om een helder doel dat uw mensen in beweging brengt . Het is uw taak om steeds het totaalplaatje te blijven zien en dit voortdurend aan uw teamleden te communiceren. Bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten met uw team of in individuele feedback.

Op deze manier laat u uw teamleden zien hoe belangrijk hun werk is. Vervolgens laat u ze op basis hiervan hun persoonlijke doelen formuleren, zodat deze aansluiten bij het totaalplaatje.

Vergroot de effectiviteit van jouw leiderschap

Geef jij leiding aan een team van professionals? Wil je de juiste besluiten nemen en resultaten verbeteren? Dan is het vierdaagse programma Effectief Leiderschap precies wat je zoekt.

Bekijk het programma

2. Heb oog voor wat ieder teamlid drijft

Een schouderklopje, interessant werk of een salarisverhoging. Het zijn soms heel verschillende dingen die mensen drijven. Door oog te hebben voor individuele wensen en behoeftes, krijgt u meer gedaan met uw team.

Bedenk daarbij dat uw teamleden soms gemotiveerd raken door iets heel anders dan wat u persoonlijk motiveert. Of door andere dingen dan u veronderstelt. De beste manier om hierachter te komen, is door het ze zelf te vragen.

3. Weet wat wel en niet binnen uw bereik ligt

Effectieve leiders weten welke zaken wel en niet binnen hun bereik liggen. Wat wel binnen uw bereik ligt, zijn uw gedachten over een bepaalde situatie. Wat niet binnen uw bereik ligt, is alles wat daarbuiten ligt.

Dit onderscheid komt goed van pas in situaties waarin u niet (direct) uw doel bereikt. Denk aan de situatie waarin u stuit op de weerstand van een werknemer. Door de emoties los te zien van de situatie, hoeft u hier niet onnodig bij stil te staan.
 


Gerelateerde artikelen voor financials

11-02-2022 10:29

Op overnamepad? Wees je bewust van deze fiscale aspecten. Het kan je onderneming veel geld schelen....

11-02-2022 09:45

Hoe maakt u de kapitaalstructuur van de onderneming geschikt voor opvolging?

11-02-2022 09:37

Vijf pijlers van acquisitiestrategie, 3. Formulering van acquisitiecriteria en -randvoorwaarden (Acq...

11-02-2022 09:15

Drie tips om je business partners mee te nemen van rolling forecasting naar continuous planning.

11-02-2022 08:51

In dit tweede deel van de serie gaan we verder met vragen en antwoorden omtrent het maken van liquid...

15-11-2021 11:54

Je kunt weer klassikale trainingen volgen!

11-11-2021 10:01

Hoe kun je naast knap in je vak ook een inspirerende manager of partner worden? Want wie excelleert...

11-11-2021 09:57

Financieel management worstelt met thuiswerken en inclusiviteit.

11-11-2021 09:47

Een high performance manager is zowel visionair als praktijkgericht. Het profiel van deze excellente...

11-11-2021 09:30

Beter worden in forecasting? Dan is er allereerst meer aandacht nodig voor de gedragskant.

17-10-2021 14:09

P&C-expert Marco van Alfen deelt 4 stappen die nodig zijn om tot een data driven cultuur in forecast...

12-10-2021 11:56

IFRS en US GAAP worden hoe langer hoe meer gelijk getrokken. Overeenkomsten, verschillen, en tips.